Diety

Většinu osob držících různé typy diet motivuje touha po krásnější postavě. Zbavení se nadbytečných kilogramů však také významně snižuje riziko rozvoje různých civilizačních onemocnění. Jak by měla správná redukční dieta vypadat?

Dnes se lze setkat s řadou nejrůznějších druhů omezení stravy, z nichž některé mohou být až zdraví nebezpečné, především pokud upřednostňují jen několik málo potravin. Takto jednostranné diety totiž mohou zapříčinit nedostatečný příjem nezbytných živin, vitamínů a minerálů a následné zdravotní komplikace. Řada těchto přísných omezení bývá navíc spojena se známým jo-jo efektem. Pro ten je typické opětovné nabrání shozených kilogramů a často ještě dalších navíc poté, co je dieta ukončena. Pokud plánujete zdravě a natrvalo zhubnout, je výhodné vše předem konzultovat s lékařem či výživovým poradcem.

Postupně a natrvalo

Pro účinnou a šetrnou redukční dietu platí následující doporučení:

  • omezení stravování by mělo být pokud možno doplněno pravidelnou pohybovou aktivitou,
  • dieta má být mírná a dlouhodobě udržitelná (nikoliv razantní změny v jídelníčku), jídlo musí být chutné,
  • denní příjem energie v potravinách by měl být omezen o 10–15 % dosavadního příjmu (obvykle o 1000–2000 kJ/den),
  • ideální pokles hmotnosti je jen několik kilogramů za měsíc (1/2–1 kg týdně),
  • dotyčný by neměl pociťovat únavu a hlad, měl by zvládat veškeré aktivity jako doposud,
  • dieta nesmí představovat stres.

Zdraví především

Mezi hlavní zásady správného stravování, které je třeba respektovat také při dietě, patří:

  • jíst pravidelně po menších porcích (3× až 6× denně),
  • omezit množství tuků ve stravě a upřednostnit ty rostlinné,
  • konzumovat dostatek zeleniny (ovoce méně pro jeho vyšší obsah kalorií),
  • preferovat celozrnné potraviny před rafinovanými (bílou rýží, těstovinami, bílým pečivem),
  • jíst dostatek kvalitních bílkovin (libové maso včetně rybího, nízkotučné mléčné výrobky, vejce, popř. náhražky masa – např. tofu),
  • dodržovat pitný režim s upřednostněním čisté vody, neslazených čajů a menšího množství minerálek (sladké nápoje jsou nevhodné),
  • vyvarovat se jednoduchých cukrů (zredukovat slazení, med, sladkosti),
  • omezit příjem soli.

(veri)

Zdroj: http://www.zijzdrave.cz/jidlo/diety/spravna-redukcni-dieta/