Jíme zdravě

Dodržováním principů zdravého stravování prokazujeme našemu tělu velikou službu. Nejenže se budeme cítit víc fit a plní energie, ale snížíme také nebezpečí vzniku řady chorob. Jak tedy zdravě jíst? 

Prvním obecným doporučením je stravovat se pravidelně, po menších porcích (100 až 250 gramů dle konkrétního pokrmu), a to 3× až 6× denně tak, abychom pokud možno nezažili pocit hladu. Každý den bychom si měli dopřát:

  • snídani,
  • dopolední svačinu,
  • oběd,
  • odpolední svačinu,
  • večeři,
  • v případě potřeby také druhou večeři.

Pokud trpíte nadváhou či obezitou, možná Vás překvapí, že i Vy byste měli dodržovat zmíněné množství porcí denně, přestože je Vaším cílem zbavit se nadbytečných kil. V případě, že dotyčný drží hladovku nebo jí jen jedenkrát denně, organismus se zjednodušeně řečeno nastaví na nižší příjem energie a sníží tzv. bazální metabolismus (energetický výdej). Pokud naopak jíme pravidelně (byť po menších porcích), tělo si v mezidobí může dovolit energií více plýtvat a my snadněji zhubneme.

Řiďte se rozumem 

Hlad je nepřítel zdravého stravování, protože často vede k přejedení. Optimální je jíst natolik pravidelně, aby k pocitu hladu vůbec nedošlo. Pokud bychom se totiž při stravování řídili jedině pocity, a nikoliv hodinami, často bychom během rána či dopoledne nemuseli sníst vůbec nic a k večeru bychom takzvaně „vybílili“ ledničku. A to zdravý způsob příjmu potravy rozhodně není.

Jídlo si užijte

I zdravé pokrmy je možné připravit tak, aby chutnaly. Abychom si je mohli skutečně užít, je třeba jídlu věnovat dostatek času a také pozornosti (vhodné je vypnout během stolování televizi, nejíst za chůze a podobně). Také rychlost konzumace má svůj význam. Pokud porci zhltneme, pravděpodobně budeme mít nutkání dojít si ještě pro přídavek. V těle se totiž během takto krátké doby nestačí vytvořit látky, které snižují pocit hladu. Pokud budeme jíst pomalu, rychleji dojde k pocitu zasycení. Základem zdravého nebo také racionálního stravování je pestrý jídelníček. Více se dozvíte v sekci „Zdravý talíř“.

(veri)

Zdroj: http://www.zijzdrave.cz/jidlo/zdrava-strava-a-redukcni-jidelnicek/zakladni-zasady/