Tabulky glykemických hodnot

Cukry neboli sacharidy, které přijímáme v potravě, dělíme na rychlé a pomalé. Ty se liší hodnotou tzv. glykemického indexu, který napovídá, jak rychle se daný sacharid v těle přemění na jednoduchý cukr – glukózu. Čím vyšší hodnotu glykemického indexu daná potravina má, tím rychleji způsobí vzestup krevního cukru. Hodnotu glykemického indexu v potravinách snižuje mimo jiné přítomnost rozpustné vlákniny, která je v hojném množství obsažena například v luštěninách, ovoci, ječmeni či ovsu.

Kdo je v ohrožení

Prudký nárůst hladiny krevního cukru způsobí vyplavení hormonu inzulínu ze slinivky břišní, který usnadní vstup glukózy do buněk a v případě jejího přebytku podporuje přeměnu cukru v tuk, který se uloží do tukových zásob (čímž roste riziko nadváhy a obezity). Konzumace potravin s vysokým glykemickým indexem, které takový vzestup krevního cukru způsobují, je zvlášť nevhodná pro diabetiky. Ti totiž trpí nedostatkem inzulínu či špatnou odpovědí tkání na jeho účinek a vysokého množství glukózy v krvi se neumí zbavit. Následkem je pak řada zdravotních komplikací.

Zdravé nejen pro diabetiky 

Potraviny s nízkým glykemickým indexem zvedají hladiny krevního cukru velmi pomalu, a nehrozí tak prudký nárůst glykémie (množství glukózy v krvi). Proto jsou vhodné pro diabetiky. Patří mezi ně například:

  • zelenina (syrová mrkev, špenát, hrášek, ředkvičky, ředkev, česnek, cibule, chřest, rajčata, okurky, paprika, celer, všechny druhy hlávkových salátů, avokádo, brokolice, pórek, zelí),
  • ovoce (citróny, jablka, hrušky, pomeranče, grapefruity, kiwi, broskve, nektarinky, meruňky, mandarinky, třešně, višně, jahody, švestky, maliny),
  • hořká čokoláda,
  • čerstvé sýry typu žervé,
  • ořechy, semínka, luštěniny – naklíčená čočka, sója,
  • houby a olivy.

Tělu neškodné 

Produkty se středním glykemickým indexem způsobují nárůst hladiny krevního cukru středně rychle. Jsou to například:

  • vařená červená řepa,
  • vařené brambory,
  • kukuřice,
  • žitná mouka,
  • tmavý chléb se semeny,
  • celozrnné výrobky,
  • ovesné vločky,
  • rýže natural,
  • pohanka,
  • luštěniny,
  • ovoce (ananas, papája, mango, banány, hroznové víno).

Toto při cukrovce nejíst! 

Vysoký glykemický index mají následující složky stravy a pro diabetiky jsou proto krajně nevhodné:

  • sladkosti (sušenky, bonbony, mléčná čokoláda),
  • vodní a cukrový meloun,
  • řepný cukr,
  • pivo, tvrdý alkohol,
  • instantní potravinové výrobky,
  • vařená mrkev,
  • bramborová kaše,
  • bílá pšeničná mouka,
  • dušená nebo vařená kukuřice.

Potraviny s vysokým glykemickým indexem jsou vhodné v situaci, kdy potřebujeme rychle zvýšit hladinu krevního cukru, například po namáhavé tělesné aktivitě.

Glykemická zátěž

Některé produkty, přestože mají vyšší glykemický index, mohou mít nižší tzv. glykemickou zátěž než potraviny s nižším glykemickým indexem. Důležité totiž je, kolik gramů sacharidů v sobě obsahují. Například vodní meloun, který řadíme mezi potraviny s vysokým glykemickým indexem, obsahuje pouhá 4 % cukrů, zbytek tvoří převážně voda. Proto je jeho glykemická zátěž nižší v porovnání se stejným množstvím snědených cereálních sušenek, které mají glykemický index sice nižší, ale sacharidů obsahují více.

(veri)

Zdroj: http://www.kaloricke-tabulky.cz/temata/show/glykemicky-index-gi/18