Tabulky spalování kalorií

Množství energie, které přijímáme v potravě, by za normálních okolností (pokud není naším cílem zhubnout) mělo odpovídat energii, kterou během dne vydáme. Abychom mohli hodnotit naši energetickou bilanci (kolik kalorií jsme za den přijali ve stravě a kolik energie jsme vydali), je třeba vedle kalorických hodnot přijatých potravin znát také množství energie, které jsme během dne spálili.

Můžete si ověřit 

Ta se vypočítává součtem energie potřebné na trávení (10 % energie ze snědených potravin v daný den), energie potřebné pro bazální metabolismus (té, kterou organismus spotřebuje v klidovém stavu) a energie vydané během fyzické aktivity. V případě, že v potravě přijmeme více energie, než je naše potřeba, máme tendenci přibývat na váze. Naopak, přijmeme-li jí méně, než během dne spálíme, organismus využívá zásoby energie, ideálně v podobě tuku, a my hubneme.

Výpočet bazálního metabolismu v kcal podle Harrisovy-Benedictovy rovnice

  • muži: 66,5 +13,8 × hmotnost (kg) + 5 × výška (cm) – 6,8 × věk (roky);
  • ženy: 655 + 9,6 × hmotnost (kg) + 1,8 × výška (cm) – 4,7 × věk (roky)

Příklady energetického výdeje (spálených kalorií) za hodinu činnosti u osoby vážící 70 kg:

Chůze po rovině – 4 km/h 239 kcal 1000 kJ
Nakupování 288 kcal 1206 kJ
Sezení, TV, telefonování, … 100 kcal 419 kJ
Aerobik intenzivní 561 kcal 2348 kJ
Běh 9 km/h 561 kcal 2348 kJ
Tanec společenský (rychlý) 380 kcal 1591 kJ
Hokej 621 kcal 2600 kJ
Ragby 918 kcal 3843 kJ

 

(veri)

Zdroj: www.kaloricke-tabulky.cz