Detail dotazu


Ing. František Korecký
13.4.2019
Antipsychotikum olanzapin a trygliceridy

Diagnostikovali mi schizofrenii. Užívám olanzapin. Jím docela racionálně. Přesto jsem přibral po tomto léku 30 kg zvýšila se mi hladina trygliceridů mimo fyziiologické hodnoty, cukr mám na hraně. Četl jsem studie o zvýšené úmrtnosti na iktus,infarkt a embolii osob léčených antipsychotiky. Existuje nějaký lék, který by pomohl snížit hladinu triglyceridů? Když to říkám psychiatrovy, dostanu odpověď, že je to bohužel popsaný účinek léku. Jsem léčen svým způsobem nedobrovolně a nikdy se nesmířím s tím, že mi takto poškozují zdraví. 7

Odpověď odborníka
13.4.2019

Dobrý den Františku, v medicíně nic není ideální ani 100% a vždy jde o to zvolit pro pacienta léčbu, kde bude převládat pozitivní efekt nad možným negativním (např. nežádoucí účinky léčby). Nepíšete, jaké jsou vaše laboratorní hodnoty, nemohu se tedy vyjádřit k tomu, jak moc jsou zvýšené. Je třeba si uvědomit, že na hladinu lipidů má vliv mnoho faktorů jako je věk, genetika, pohlaví, strava. Samozřejmě i další užívané léky. Přímo k vašemu dotazu - zvýšenou hladinu triacylglycerolů v krvi samozřejmě léčit zde - s výsledky se obraťte na svého praktického lékaře. Hezký den