Spíte hodně nebo málo? Srdci škodíte obojím

Lidé spí čím dál méně. Statistiky ukazují, že v západním světe naspí člověk v průměru 6,8 hodiny denně. To je o hodinu a půl méně než před sto lety. Současně se u lidí vyskytuje mnohem více chorob souvisejících s vysokým tlakem a také srdeční onemocnění, cukrovka a další chronické nemoci. Jak to souvisí se spánkem?

Spíte hodně nebo málo? Srdci škodíte obojím

Za co může špatný spánek? 

Optimální délka spaní je 7−8 hodin denně. Spánek, který je kratší nebo nekvalitní, může mít na naše zdraví značný negativní dopad. Metabolicko-hormonálními změnami totiž zvyšuje riziko vzniku srdečně-cévních onemocnění.

Co tedy způsobuje nedostatek spánku?

  • Zvyšuje krevní tlak,
  • nepříznivě ovlivňuje srdeční frekvenci − nevyspalí lidé mají sklony k vyšší a méně proměnlivé srdeční frekvenci, která srdci neprospívá,
  • zhoršuje toleranci sacharidů − nedostatečný spánek narušuje schopnost organismu zacházet s glukózou správně, tím zvyšuje nebezpečí vzniku cukrovky 2. typu,
  • zvyšuje riziko vzniku obezity − při optimálním spaní vytváří část mozku − hypotalamus − hormon leptin. Ten reguluje chuť k jídlu. Na druhé straně příliš krátký spánek také zvyšuje produkci hormonu ghrelinu, který naopak posiluje chuť k jídlu, a to zejména na mastné a nezdravé jídlo. V souvislosti s tím roste u člověka riziko obezity se všemi jeho možnými důsledky pro srdce,
  • zapříčiňuje větší míru usazování vápníku v srdečních cévách,
  • posiluje produkci zánětlivých substancí −například C-reaktivního proteinu, interleukinu 6 a dalších. Každá tato substance je spojena s chorobami srdce a cév a s dalšími chronickými zdravotními problémy.

Škodí i dlouhý spánek

Podle studií z roku 2015 zvyšuje spánek delší než devět hodin riziko mrtvice až o 65 %. Spáči totiž měli o 70 % větší míru vápníkových usazenin v srdečních tepnách než lidé s optimální délkou spánku, ale dokonce i než lidé s krátkým spaním.

Kvalitní spánek je pro zdravý životní styl nezbytný

Polovina problémů se spánkem bývá způsobena stresem. Pokud ho odbouráte, snížíte tím i zátěž svého nervového systému a srdce. Zkuste proti stresu bojovat každodenním cvičením a relaxací. Vhodné je také chodit spát každý den ve stejnou hodinu a v době před usnutím už být v klidu bez větších pohybových i psychických aktivit. Pokud tedy chcete docílit kvalitního spánku, odpusťte si některé činnosti, jako je například sledování televize, práce na počítači nebo pití alkoholu. Své starosti si zapište do deníku a pak je „vypusťte“ z hlavy.

(eba)

Zdroj: https://www.tuck.com/heart-disease-and-sleep/

Hodnocení článku
Líbí se vám článek?
Počet hodnocení: 553

Čtěte dále

Ateroskleróza: dlouho nebolí, o to je však zrádnější

Kornatění tepen většinou probíhá bez příznaků. Teprve po letech se může projevit infarktem, mozkovou mrtvicí nebo ischemickou chorobou dolních... celý článek

Každá minuta pohybu posílí vaše srdce

Pravidelné cvičení je klíčem k prevenci onemocnění srdce a cév. Různým způsobem a v různé intenzitě s ohledem na... celý článek

Léčba infarktu pokročila. Stále se však na něj umírá.

Zatímco v 60. letech minulého století strávil pacient po infarktu myokardu několik týdnů nehybně na nemocničním lůžku, dnes se... celý článek