Spíte hodně nebo málo? Srdci škodíte obojím

Lidé spí čím dál méně. Statistiky ukazují, že v západním světe naspí člověk v průměru 6,8 hodiny denně. To je o hodinu a půl méně než před sto lety. Současně se u lidí vyskytuje mnohem více chorob souvisejících s vysokým tlakem a také srdeční onemocnění, cukrovka a další chronické nemoci. Jak to souvisí se spánkem?

Spíte hodně nebo málo? Srdci škodíte obojím

Za co může špatný spánek? 

Optimální délka spaní je 7−8 hodin denně. Spánek, který je kratší nebo nekvalitní, může mít na naše zdraví značný negativní dopad. Metabolicko-hormonálními změnami totiž zvyšuje riziko vzniku srdečně-cévních onemocnění.

Co tedy způsobuje nedostatek spánku?

  • Zvyšuje krevní tlak,
  • nepříznivě ovlivňuje srdeční frekvenci − nevyspalí lidé mají sklony k vyšší a méně proměnlivé srdeční frekvenci, která srdci neprospívá,
  • zhoršuje toleranci sacharidů − nedostatečný spánek narušuje schopnost organismu zacházet s glukózou správně, tím zvyšuje nebezpečí vzniku cukrovky 2. typu,
  • zvyšuje riziko vzniku obezity − při optimálním spaní vytváří část mozku − hypotalamus − hormon leptin. Ten reguluje chuť k jídlu. Na druhé straně příliš krátký spánek také zvyšuje produkci hormonu ghrelinu, který naopak posiluje chuť k jídlu, a to zejména na mastné a nezdravé jídlo. V souvislosti s tím roste u člověka riziko obezity se všemi jeho možnými důsledky pro srdce,
  • zapříčiňuje větší míru usazování vápníku v srdečních cévách,
  • posiluje produkci zánětlivých substancí −například C-reaktivního proteinu, interleukinu 6 a dalších. Každá tato substance je spojena s chorobami srdce a cév a s dalšími chronickými zdravotními problémy.

Škodí i dlouhý spánek

Podle studií z roku 2015 zvyšuje spánek delší než devět hodin riziko mrtvice až o 65 %. Spáči totiž měli o 70 % větší míru vápníkových usazenin v srdečních tepnách než lidé s optimální délkou spánku, ale dokonce i než lidé s krátkým spaním.

Kvalitní spánek je pro zdravý životní styl nezbytný

Polovina problémů se spánkem bývá způsobena stresem. Pokud ho odbouráte, snížíte tím i zátěž svého nervového systému a srdce. Zkuste proti stresu bojovat každodenním cvičením a relaxací. Vhodné je také chodit spát každý den ve stejnou hodinu a v době před usnutím už být v klidu bez větších pohybových i psychických aktivit. Pokud tedy chcete docílit kvalitního spánku, odpusťte si některé činnosti, jako je například sledování televize, práce na počítači nebo pití alkoholu. Své starosti si zapište do deníku a pak je „vypusťte“ z hlavy.

(eba)

Zdroj: https://www.tuck.com/heart-disease-and-sleep/

Hodnocení článku
Líbí se vám článek?
Počet hodnocení: 128

Čtěte dále

Novinka, která umí donutit cholesterol k poklesu

Někteří lidé mají s vysokým cholesterolem opravdu veliké problémy. Pomoci jim může hvězda moderní medicíny − cílená léčba. Díky... celý článek

Potěšte své srdce a začněte plavat!

Pohyb ve vodě je nesmírně prospěšný pro celý organismus. Ovšem srdce ocení pravidelné plavání nejvíce. Začít můžete kdykoliv bez... celý článek

Teplé, nebo studené jídlo? A které bude svědčit vám?

Zastánci teplých večeří tvrdí, že tepelná úprava potravin zlepšuje jejich trávení. Odpůrci argumentují, že tepelným zpracováním přicházíme o důležité... celý článek