Vitamin D zajistí krásné opálení i zdravé srdce

Co si představíte, když se řekne vitamin D? Většina z nás si nejspíš vzpomene na léto, slunce a opálenou pokožku. Jak je totiž známo, vitamin D se tvoří v naší kůži z cholesterolu právě působením slunečního záření. Málokdo však ví, že vitamin D je důležitý také pro správnou funkci našich cév a srdce.

Vitamin D zajistí krásné opálení i zdravé srdce

Proč je prospěšný? 

Vitamin D je rozpustný v tucích. Jeho dostatečné množství se v pokožce vytváří vlivem slunečního záření, přesto je ale nutné, abychom jej přijímali také v potravě. Vitamin D se vyskytuje v rybách, vejcích i v mléce. Další možností, jak jej do těla dostat, je užívat doplňky stravy ve formě tablet, které vitamin D obsahují. Užívat by je měli hlavně lidé, kteří mají tohoto vitaminu nedostatek, a to hlavně v zimě. Mezi jeho nejdůležitější funkce patří:

  • podpora vstřebávání vápníku přijatého v potravě a jeho následné ukládání do kostí,
  • vliv na správnou funkci srdce a cév, jak prokázaly studie z minulých let.

Nedostatek „déčka” může přispět k infarktu

Podle studie, kterou provedli vědci na Ohio University, má nedostatek vitaminu D špatný vliv na srdce a cévy, kvůli čemuž může mít nemalý podíl na vzniku onemocnění, jako jsou vysoký krevní tlak, cukrovka či kornatění tepen (ateroskleróza). Vitamin D působí na udržení funkce a obnovu stěny cév, které jsou při kardiovaskulárních onemocněních poškozeny. Při nedostatku vitaminu dochází k poškození cév, což je hlavní rizikový faktor vzniku infarktu, srdečního selhání a dalších onemocnění cév. Je proto velmi důležité udržovat dostatečnou hladinu tohoto vitaminu v našem těle, protože dostatek může být velmi důležitý jako prevence před kardiovaskulárními onemocněními. Což ovšem neznamená, že by nedostatek vitaminu způsobil srdeční záchvat. Může však k jeho vzniku výrazně přispět. 

Co způsobuje nedostatek? 

Nedostatek vitaminu D se projevuje až po delší době, a to hlavně křehnutím kostí, což může být důvodem zvýšené lámavosti kostí u starších lidí, ale i u dětí. Nejčastější příčinou nedostatku tohoto vitaminu je nedostatečný pobyt na slunci, protože právě působení slunečního záření má na jeho tvorbě největší podíl. Další faktory, které mají vliv na snížení hladiny vitaminu D v těle, jsou:

  • vyšší věk – starší lidé nejsou schopni vstřebat jeho dostatečné množství z potravy,
  • obezita – tukové buňky zachytávají vitamin D, který následně udržují v krevním řečišti,
  • pohlaví − pravděpodobně v důsledku zvýšeného ukládání tuků mají ženy obecně v těle méně vitaminu D než muži,
  • nedostatečný pobyt na slunci, například v důsledku celodenní práce v kanceláři apod.

Opalujte se

Jak již bylo zmíněno výše, nedostatek vitaminu D může nepříznivě působit na srdce a cévy. To ale rozhodně neznamená, že lidé, kteří mají vitaminu D dostatek, nemohou dospět k infarktu. Existuje totiž mnoho dalších faktorů, které ovlivňují vitalitu našich cév. Velký vliv na ně může mít věk, obezita, výživa, ale i dědičné předpoklady.

Podle odhadů je v evropské a americké populaci asi 30−50 % lidí, kteří nejsou schopni přijmout dostatečné množství vitaminu D. Dbejte proto na jeho příjem v potravě a nebojte se opalovat. I 15 minut na slunci může stačit pro doplnění jeho hladiny. Nezapomeňte přitom použít opalovací krém s dostatečně vysokým faktorem a slunění nepřehánějte. Nadměrné působení slunečního záření zas může přispívat ke vzniku rakoviny kůže. Držte se proto raději hesla „Všeho s mírou”.  

(ver)

Zdroje:

https://www.hopkinsmedicine.org/heart_vascular_institute/clinical_services/centers_excellence/womens_cardiovascular_health_center/patient_information/health_topics/vitamin_d_and_the_heart.html">https://www.hopkinsmedicine.org/heart_vascular_institute/clinical_services/centers_excellence/womens_cardiovascular_health_center/patient_information/health_topics/vitamin_d_and_the_heart.html

https://www.medicalnewstoday.com/articles/320802.php">https://www.medicalnewstoday.com/articles/320802.php

https://www.news-medical.net/health/What-is-Vitamin-D.aspx">https://www.news-medical.net/health/What-is-Vitamin-D.aspx

https://zdravi.euro.cz/clanek/postgradualni-medicina-priloha/vitamin-d-vpediatricke-praxi-452402">https://zdravi.euro.cz/clanek/postgradualni-medicina-priloha/vitamin-d-vpediatricke-praxi-452402

Hodnocení článku
Líbí se vám článek?
Počet hodnocení: 1390

Čtěte dále

Prospějte srdci aktivní dovolenou. Třeba na horách

Vyhrál letos pobyt ve vyšších nadmořských výškách před ležením na pláži? Takové rozhodnutí jednoznačně schvalujeme! Chození po horách totiž... celý článek

Vysoká hladina tuků v krvi? Víme, které léky si s nimi poradí

Porucha složení tuků v krvi neboli dyslipidemie postihuje stále více lidí. Na vině často bývá nevhodný životní styl, ale... celý článek

I v důchodu se lze stravovat zdravě: 4 tipy na chytrý nákup

Kvalitní jídlo je jedním z předpokladů pevného zdraví a dostatku energie, kterou tělo potřebuje. Seniory nezřídka trápí nedostatek financí... celý článek