Jídlo může být nebezpečné. Víme které a proč!

Vysoký cholesterol představuje výrazné nebezpečí rozvoje kornatění tepen neboli aterosklerózy. Je-li tato látka nadbytečná, pozvolna a tiše se ukládá do stěn tepen a způsobuje jejich postupné uzavírání. Hladinu cholesterolu lze snížit léky, ale také zdravou stravou. Víte, čemu se vyhýbat?

Jídlo může být nebezpečné. Víme které a proč!

1. Tučné potraviny

Bramborový salát s řízkem nebo knedlo-vepřo-zelo jsou pýchou české kuchyně. Pro jedince s vysokou hladinou cholesterolu v krvi však taková jídla představují časovanou bombu. Na hladinu cholesterolu mají nepříznivý vliv především nasycené mastné kyseliny – ty se spolu s ním nacházejí v živočišných tucích. Pokud nechcete riskovat zdraví, vyhýbejte se konzumaci vysokotučných mléčných výrobků, uzenin, vnitřností a tučného masa. Vepřové a hovězí můžete nahradit kuřecím, králičím nebo rybím masem.

2. Smažená jídla

Ta představují další nebezpečí. Při smažení totiž vznikají transmastné kyseliny, které taktéž negativně ovlivňují metabolismus tuků v organismu. Omezení se týká i oblíbených solených chipsů a dalších smažených pochutin. I když tyto potraviny mohou lahodit chuťovým pohárkům, raději zvolte zdravější postupy přípravy, jako je vaření, dušení či pečení.

3. Sladkosti

Cukr je mocným zdrojem energie pro lidské tělo a zejména pro mozkovou tkáň. S trochou nadsázky se dá označit jako droga moderní doby. Častá konzumace dortů, sušenek nebo gumových medvídků ale jednoznačně neprospívá zvýšené hladině cholesterolu. Pokud Vás přece jen přepadne neodolatelná chuť na sladké, vyzkoušejte lepší variantu v podobě ovoce, tvarohových dezertů či hořké čokolády. I v rámci zdravějších sladkostí však platí staré dobré přísloví „všeho s mírou“.

4. Rychlé občerstvení

V těchto restauracích dokážou přetvořit i zdravé kuřecí maso v nebezpečnou kalorickou bombu. Cenou za rychlost obsluhy je totiž nevhodná příprava pokrmu, většinou v podobě smažení. Jídla často obsahují i nadměrně vysoké množství soli. Konzumace takových potravin tedy nejenže zvyšuje hladinu cholesterolu, ale i krevního tlaku. Pravidelné stravování v restauracích rychlého občerstvení tak představuje výraznou hrozbu pro zdraví srdce a cévního systému.

Život s vysokým cholesterolem neznamená naprostý zákaz všech oblíbených pokrmů. Pokud jednou za čas zhřešíte, nic vážného se neděje. Opakované pojídání výše zmíněných potravin je však nebezpečné. Ateroskleróza se totiž dlouhé roky nijak neprojevuje a připomene se až závažnými komplikacemi v podobě infarktu nebo mozkové mrtvice.

(holi)

Zdroj:
www.webmd.com
www.everydayhealth.com

Hodnocení článku
Líbí se vám článek?
Počet hodnocení: 1831

Čtěte dále

Netrapte své srdce nadváhou a kouřením. Zdravý životní styl dokáže zázraky

Srdeční a cévní onemocnění jsou u nás příčinou téměř poloviny všech úmrtí. Nejohroženější jsou muži ve věku 55 až... celý článek

Dvanáct tipů, jak naučit děti jíst zeleninu

Některé děti jedí zeleninu samy, jiné vůbec. Chcete, aby se jí i u vás snědlo víc? Máme návod, jak... celý článek

Sedm tipů, jak předcházet nemocem srdce a cév

Nemoci srdce a cév jsou nejčastější příčinou úmrtí v Česku i Evropě. Zkracují nám život v průměru o 30... celý článek