Péčí o cévy zpomalíte nejen stárnutí srdce, ale i mozku

Udržování zdravých cév představuje klíč ke správnému fungování srdce i mozku, a kromě onemocnění srdce se tak můžete vyhnout i stařecké demenci.

Péčí o cévy zpomalíte nejen stárnutí srdce, ale i mozku

Jedním z největších strašáků stárnoucích lidí je zhoršování paměti. Její nejtěžší forma – demence – dokáže člověku vzít nejen vzpomínky, ale i osobnost a život. „Alzheimer“ přitom není jedinou chorobou, která může náš mozek nenávratně poškodit. Hned druhou nejčastější příčinou těchto obtíží je takzvaná vaskulární demence.

Mozek ohrožuje ucpání i prasknutí tepen

Vaskulární znamená cévní. Každá mozková buňka potřebuje neustálý přísun živin a kyslíku z krve, zajišťovaný právě cévami, respektive jejich druhem nazývaným tepny, které přivádějí okysličenou krev buňce. Obecně existují dvě možnosti, jak může být tento mechanismus narušen:

  1. Tepna se ucpe. Vrstva tuku a krevního odpadu uvnitř tepny buď sama zacpe cévu, nebo praskne a na jejím povrchu se vytvoří krevní sraženina, která způsobí totéž.
  2. Tepna praskne. K prasknutí tepny často dochází kvůli vysokému krevnímu tlaku, kterému je tepna dlouhodobě vystavena. Někteří lidé mají tepny náchylnější k prasknutí než jiní, předem to ale nepoznáme.

Když se poškodí velká tepna, odumře v jednom místě mnoho nervových buněk najednou. Pokud se jedná o centrum některé důležité mozkové funkce, například řeči, mohou se následkem této příhody dostavit problémy s řečí. Tato nenadálá příhoda je označována jako mozková mrtvice

Tentýž problém ale může nastat i v nějaké z nejmenších tepének; pak odumře jen pár buněk a poškození se nemusí hned viditelně projevit nějakými obtížemi. Až neustálým a opakovaným poškozováním mozku se mozkové funkce postupně zhoršují a vytrácí – tímto způsobem vzniká demence, dříve nazývaná stařecká.

Proti demenci na rozdíl od „alzheimera“ existuje prevence

Pokud se léčíte s vysokým tlakem nebo s kornatěním cév, nejspíš si teď kladete otázku: Opravdu mi hrozí demence? Jak jí mohu předejít? Dodržování níže vyjmenovaných bodů, které přispívají ke zdraví cév v srdci, v mozku a kdekoliv jinde v těle, dokážete její riziko výrazně snížit. Jen je třeba:

  • nekouřit,
  • řešit svůj vysoký krevní tlak a cholesterol,
  • předcházet cukrovce, nebo ji alespoň držet spolehlivě pod kontrolou,
  • jíst zdravě bez přemíry soli a živočišných tuků,
  • pít alkohol s rozumem a
  • pěstovat pravidelný pohyb.

Zatímco u Alzheimerovy choroby nemáme dostatek důkazů o účinné prevenci, vznik vaskulární demence můžete odvrátit, pokud udržíte své cévy co nejdéle zdravé. 

(luko)

Zdroje: 

https://www.cdc.gov/features/heart-brain-health/index.html

https://www.health.harvard.edu/heart-health/blood-vessel-disease-linked-to-dementia 

 

 

Hodnocení článku
Líbí se vám článek?
Počet hodnocení: 200

Čtěte dále

Podpořte zdraví svého srdce zimními sporty!

Méně přirozeného světla a chladné počasí přispívají k letargii a pohodlnosti. Přesto i během nadcházejících měsíců můžete zlepšovat svou... celý článek

Dodržováním bezlepkové diety chráníte své srdce

Celiakie nemusí postihovat jen zažívací trakt, ale i může zasáhnout další důležité orgány. V ohrožení je mimo jiné kardiovaskulární... celý článek

Jsou e-cigarety opravdu zdravější?

Mnoho lidí se domnívá, že elektronická cigareta škodí organismu méně než běžné tabákové produkty. O bezpečnosti e-cigaret však stále... celý článek