Za vysokým cholesterolem může být i stres

Nekouříte, jíte zdravě, jste štíhlí, a přesto máte vysoký cholesterol? Viníkem může být přílišná míra stresu. Napovíme, jak lze hladinu cholesterolu donutit k poklesu.

Za vysokým cholesterolem může být i stres

Cholesterol je látka, kterou přijímáme potravou, ale také ji tělo dokáže samo vytvořit. Pomáhá organismu zpracovávat tuky a je důležitá pro tvorbu buněčných membrán či hormonů a vitaminu D. Příliš vysoká koncentrace cholesterolu v krvi je však nebezpečná pro srdce i cévy. Vysoká hladina zejména ‚‚zlého‘‘, LDL cholesterolu může vést například k cévní mozkové příhodě nebo srdečnímu infarktu.

Kdo je v ohrožení

Tradičně mívají problémy s vysokým cholesterolem zejména lidé, kteří:

  • mají sklony k vysokému cholesterolu v rodině,
  • mají v rodině někoho, kdo již prodělal cévní mozkovou příhodu nebo srdeční infarkt,
  • holdují kouření tabákových výrobků,
  • trpí obezitou,
  • léčí se s cukrovkou.

Dědictví předků

Velké množství studií se shoduje na tom, že stres a vysoká hladina cholesterolu spolu souvisejí. Tělo reaguje na zátěž stále stejně už miliony let – vyplavuje hormony adrenalin a kortizol. Tyto hormony způsobují mimo jiné zvýšení hladiny cholesterolu v krvi, což se hodí k opravování poškozených buněk. Naši předci se tak vlastně připravovali na boj. Při boji nebo úprku se pak vyplavené látky spotřebovaly. Takto ale stres „moderní doby“ již nekončí, a cholesterol se proto ukládá v cévách. Napětí také zvyšuje hladinu „zlého“ cholesterolu nepřímo. Lidé, kteří jsou pod vlivem nadměrného stresu, totiž více tíhnou ke špatným stravovacím návykům, nezdravému životnímu stylu a vyšší tělesné hmotnosti. To vše jsou klasické rizikové faktory vysokého cholesterolu.

Hlavně v klidu 

Co dělat, pokud chcete vysoký cholesterol snížit?

  1. Pokuste se eliminovat dlouhodobý stres. Je pro tělo mnohem škodlivější než jednorázové vypětí. Naučte se, jak se uvolnit a relaxovat, zkuste si nakládat méně povinností. Se zvládáním stresu vám může pomoci i zkušený psycholog.
  2. Hýbejte se. Jednou z nejlepších metod, jak snížit hladinu cholesterolu i stresu, je cvičení. Alespoň půlhodinová procházka denně dokáže zázraky. Samozřejmě můžete zvolit i jiný druh pohybu, důležité je zařadit ho do svého života pravidelně. Najděte si takovou aktivitu, která vás bude bavit. 
  3. Zdravě jezte. Hladinu cholesterolu lze samozřejmě ovlivnit i stravou. Namísto červených mas a uzenin zařaďte do jídelníčku drůbež nebo ryby. Nahraďte plnotučné mléčné výrobky nízkotučnými. Jezte více celozrnných potravin.
  4. Nebojte se léků. Pokud režimová opatření nepomohou, hladinu cholesterolu můžete snížit pomocí léků a potravinových doplňků. Poraďte se o této možnosti s lékařem.

Dlouhodobý stres je pro tělo extrémně nezdravý. Mimo jiné přispívá ke zvýšení hladiny cholesterolu. Vhodným životním stylem můžete bojovat s obojím. Nezapomínejte ani na pravidelný odpočinek a relaxaci.

(dos)

Zdroj: www.healthline.com/health/high-cholesterol/does-stress-affect-cholesterol
Hodnocení článku
Líbí se vám článek?
Počet hodnocení: 453

Čtěte dále

Padesátníci v ohrožení aneb Za nemocné srdce si můžeme sami

Infarkt myokardu ročně postihne asi 16 tisíc obyvatel naší země. Riziko rozvoje srdečního onemocnění vzrůstá zejména ve druhé půlce... celý článek

Odstartujte boj za správnou váhu svých dětí – léto vám pomůže!

Kila navíc se často přenášejí z dětského věku i do dalších fází života. Dvě třetiny obézních jedinců se nadváhy... celý článek

Sádlo je (opět) zdravé

Není to poprvé, kdy vědci přehodnotili svá někdejší stanoviska k různým potravinám a jejich vlivu na naše zdraví. Například... celý článek