Cvičení po infarktu: nebezpečné, nebo prospěšné?

Většina jedinců, kteří prodělali srdeční infarkt, se sportování brzy po této příhodě obává. Odborníci však zdůrazňují, že vhodná tělesná aktivita může kardiovaskulární soustavě naopak prospět.

Cvičení po infarktu: nebezpečné, nebo prospěšné?

Pravidelné cvičení o adekvátní intenzitě pomáhá osobám po infarktu myokardu následujícími způsoby:

  • zvyšuje celkovou kondici,
  • zkvalitňuje funkci kardiovaskulárního systému,
  • zlepšuje toleranci zátěže,
  • zabraňuje rozvoji hypertenze (zvýšeného krevního tlaku),
  • příznivě ovlivňuje hladiny krevních tuků a cukru v krvi,
  • snižuje hmotnost.

Aktivní jedinci mají ve srovnání s těmi, kdo na pohyb zanevřeli, menší riziko, že se u nich bude infarkt opakovat. Zcela zásadní je ale zvolit správný druh cvičení a vhodnou zátěž.

Zpočátku pod dohledem

Rehabilitace obvykle začíná již v nemocnici a pokračuje co nejdříve po propuštění domů. Jejím cílem je zabránit ztrátě kondice a zdravotním komplikacím a zrychlit návrat dotyčného k běžným denním aktivitám. S pomocí odborníků a příslušných vyšetření je stanovena vhodná intenzita pohybu, kterou by nemocný neměl překročit. Doporučeny jsou odpovídající cviky a další opatření týkající se změn životního stylu. V počátku je cvičení prováděno pod odborným dohledem, je-li zdravotní stav dotyčného stabilní, může v doporučených aktivitách posléze pokračovat sám.

Pravidelně a bezpečně

Lékaři doporučují jedincům po infarktu zhruba hodinové cvičení alespoň třikrát týdně. Každý trénink by měl být zahájen zahřívací fází, po které následuje vlastní aerobní cvičení a konečná relaxace. Před, během a po pohybu je třeba sledovat hodnoty krevního tlaku a pulzu a pochopitelně také případné obtíže, jako jsou bolesti na hrudi nebo dušnost. Mezi nejvhodnější aktivity, které může dotyčný provádět sám, patří:

  • chůze,
  • jízda na kole či rotopedu,
  • plavání,
  • běh.

Domácí trénink by měl být především vytrvalostního charakteru. Bezpečnou intenzitu je možné kontrolovat podle tepové frekvence. Pokud se při cvičení v domácích podmínkách objeví bolest na hrudi, je nezbytné vyhledat lékařskou pomoc.

(veri)

Zdroje:
http://www.healthafter50.com/
www.medicinapropraxi.cz

Hodnocení článku
Líbí se vám článek?
Počet hodnocení: 1991

Čtěte dále

U moře nemusíte jen ležet. Půjčte si kola!

Jízda na kole může být nejen zajímavým, ale také zdravým zpestřením dovolené. Dostanete se do míst, kam byste autem... celý článek

Vitamin D zajistí krásné opálení i zdravé srdce

Co si představíte, když se řekne vitamin D? Většina z nás si nejspíš vzpomene na léto, slunce a opálenou... celý článek

Adrenalinové sporty aneb Co vydrží naše srdce

Většina lidí tuší, že provozování extrémních sportovních aktivit, jako je bungee jumping, seskok s padákem nebo sjíždění divoké vody,... celý článek