Deprese a stres škodí srdci. Zatočte s nimi cvičením a meditací

Stres, nedostatek odpočinku a psychické problémy negativně ovlivňují činnost srdce. Deprese stojí za řadou srdečních onemocnění a bývá příčinou dalších nemocí. Nejste právě vy ohroženi onemocněním srdečně-cévního systému?

Deprese a stres škodí srdci. Zatočte s nimi cvičením a meditací

Stres vyčerpává, může i zabíjet

V moderní uspěchané době není snadné čelit stresu. Někteří z nás jej nevnímají, nicméně na zdraví dopadá výrazně. Dlouhodobý stres vyčerpává organismus. S velkou pravděpodobností bude mít za následek změny chování nebo první projevy deprese. Deprese zvyšuje riziko onemocnění srdečně-cévního systému obdobně jako úzkost nebo zloba.

  • Vědci zjistili, že deprese se podílí na vzniku cukrovky a ischemické choroby srdeční. Důvodem je rychlejší kornatění tepen při depresi.
  • Lidé trpící depresemi mají vyšší hladiny „zlého“ LDL cholesterolu a vysoký krevní tlak. Často se také stávají kuřáky. Tito jedinci mají velkou pravděpodobnost vzniku arytmií, fibrilace srdečních síní a cévní mozkové příhody.

Deprese škodí i jinak:

  • Povzbuzuje vyplavování hormonu kortizolu, což způsobuje vzestup hladiny krevního cukru a krevního tlaku.
  • Zvyšuje aktivitu krevních destiček, které mohou zapříčinit uzávěr cévy.
  • Vede k nezdravému životnímu stylu. Třeba špatná strava s přemírou tuků a cukrů se promítne do vyšších hladin tuků a cholesterolu v krvi.
  • Snižuje úspěšnost léčby dalších onemocnění.

Vztah mezi psychickými onemocněními a postižením srdečně-cévního systému je oboustranný. Nemocná psychika může zhoršit onemocnění srdce a naopak – lidé se srdečními chorobami mají větší riziko vzniku psychických problémů.

Pět tipů, jak snížit stres

Vaše tělo se v krizových situacích rozhoduje mezi útokem nebo útěkem. V každém případě se při tom vyplaví hormon adrenalin. Ten vyvolá zúžení cév, návrat krve z končetin k životně důležitým orgánům a zvýšení krevního tlaku. Adrenalin působí také na srdce. Zúžení srdečních tepen a zároveň zvýšená srdeční aktivita vedou k syndromu zlomeného srdce, v horších případech k infarktu nebo náhlé smrti.

Abyste minimalizovali negativní dopad stresu a depresí na zdraví, je důležité naučit se aktivně odpočívat.

  1. Vyhraďte si část dne jen pro sebe a své oblíbené aktivity.
  2. Ověřenými metodami odbourávání stresu jsou jóga, meditace a dechová cvičení.
  3. Z dynamických aktivit lze doporučit svižné aerobní cvičení. Ke snížení rizika infarktu je ale potřeba věnovat se mu čtyřikrát až pětkrát týdně.
  4. Oslovte přátele a členy rodiny a uspořádejte utkání v oblíbeném sportu.
  5. Zkuste pěší turistiku nebo nabídku wellness center.

(žij)

Zdroj: www.amjmed.com/article/S0002-9343(16)30551-4/fulltext

Hodnocení článku
Líbí se vám článek?
Počet hodnocení: 107

Čtěte dále

Luxujete o půlnoci ledničku? Vyzkoušejte 9 tipů proti nočnímu přejídání

Patříte-li k těm, které údajný hlad budí ze spánku a nutí je hledat cokoli vhodného ke konzumaci, pak máte... celý článek

Magický cholesterol – víte, kolik je ho ve vaší krvi?

Informace o škodlivosti cholesterolu se na nás valí ze všech stran. Co je to za látku, že má v... celý článek

Hrozí vám infarkt? Otestujte se!

Bojíte se mrtvice nebo závažné srdeční příhody? Na základě našeho jednoduchého testu se můžete dozvědět, jak vysoké je riziko,... celý článek