Deset důvodů, proč zařadit ryby do jídelníčku

Rybí maso a výrobky z ryb patří mezi nejzdravější potraviny vůbec. Jsou přímo nabité zdraví prospěšnými látkami. Přinášíme 10 důvodů, proč byste měli rybám vyhradit čestné místo v jídelníčku.

Deset důvodů, proč zařadit ryby do jídelníčku

  1. Představují nejlepší zdroj omega-3 mastných kyselin. Rovněž jsou plné vysoce kvalitních bílkovin, jódu, vitaminů a minerálů. Bez omega-3 mastných kyselin nemůže správně pracovat mozek, srdce ani další orgány.
  2. Snižují riziko srdečního infarktu a cévní mozkové příhody. Řada rozsáhlých studií potvrdila nižší riziko těchto „civilizačních zabijáků“ u lidí pravidelně konzumujících ryby. V jedné ze studií například výzkumníci dospěli k závěru, že konzumace alespoň 1 porce ryb týdně snižuje riziko onemocnění srdce o 15 %!
  3. Obsahují látky klíčové pro zdravý růst a vývoj. Již zmíněné omega-3 mastné kyseliny hrají během vývoje plodu v děloze i po narození nezastupitelnou roli ve správném utváření mozku a očí. Těhotné a kojící ženy by proto měly ryby jíst zvlášť důsledně.
  4. Prospívají mozku. Pravidelná konzumace ryb dokáže zpomalit zhoršování mozkových funkcí vlivem stárnutí. Lidé, kteří zařazují do svého jídelníčku ryby pravidelně, mají také víc šedé hmoty v centrech mozku řídících emoce a paměť.
  5. Pomáhají předcházet depresi a léčit ji.
  6. Jsou výborným zdrojem vitaminu D. Přibližně 40 % lidí trpí nedostatkem vitaminu D. Ryby ho obsahují velmi mnoho.
  7. Podílejí se na snížení rizika vzniku autoimunitních chorob, jako jsou diabetes 1. typu nebo revmatoidní artritida.
  8. Mohou snížit riziko rozvoje astmatu u dětí. Bylo zjištěno, že děti, které častěji jedí ryby, nepostihuje toto nepříjemné onemocnění tolik jako jejich vrstevníky, kteří se rybám vyhýbají.
  9. Chrání zrak. Lidé, kteří jedí více ryb, mají mnohem menší riziko tzv. makulární degenerace. Toto onemocnění se týká hlavně seniorů. Ničí sítnici a je nejčastější příčinou slepoty.
  10. Zvyšují kvalitu spánku. Některé výzkumy naznačují, že konzumace ryb (například lososa) může zmírňovat spánkové poruchy.

Aby se všechny tyto skvělé účinky týkaly i vás, dávejte si rybu na talíř aspoň dvakrát týdně.

(dos)

Zdroj: www.healthline.com/nutrition/11-health-benefits-of-fish#section1

Hodnocení článku
Líbí se vám článek?
Počet hodnocení: 486

Čtěte dále

Každá minuta pohybu posílí vaše srdce

Pravidelné cvičení je klíčem k prevenci onemocnění srdce a cév. Různým způsobem a v různé intenzitě s ohledem na... celý článek

Chcete udržet srdce v kondici? Tančete salsu!

Popularita televizních show, ve kterých tančí celebrity v páru s profesionálními tanečníky, prý znovu přivedla lidi do tanečních kurzů.... celý článek

Středomořská strava je pro srdce ideální

Máte rádi ryby, čerstvé ovoce a zeleninu? Pokud ano, je středomořská dieta to pravé pro vaše srdce a cévy.... celý článek