Houbaření – nejzdravější česká tradice

Letošní houbařská sezóna vrcholí a my máme poslední šanci vyrazit do lesů a remízků. Ten, kdo si ji nenechá ujít, udělá dobře svému tělu, duši i srdci.

Houbaření – nejzdravější česká tradice

Blahodárná procházka

Každá minuta chůze se počítá. Pokud chcete snížit riziko onemocnění srdce, není lepší začátek než vyrážet pravidelně na procházky. Pohybová aktivita brzdí rozvoj vysokého krevního tlaku nebo ho i léčí. Působí proti obezitě, vysoké hladině cholesterolu a krevního cukru a mnohým dalším neduhům, které trápí spoustu dospělých. Pobyt v klidné přírodě a na čerstvém vzduchu navíc přispěje k vaší psychické pohodě – a ta je, jak známo, půl zdraví.

Zdraví z košíku

To, co si z houbové vycházky přinesete domů, je skutečný poklad. Houby jsou málo kalorická potravina, která neobsahuje téměř žádný tuk, a tím pádem ani cholesterol. Zato jsou plodnice hub plné zdravých bílkovin, obsahují vlákninu a komplexní sacharidy. Jsou bohaté na vitaminy (hlavně B a D), minerály a antioxidanty, ale přitom mají přirozeně nízký obsah sodíku (soli). To vše dělá z hub zdravou potravinu, která by se měla objevovat na talířích pravidelně.

Hříchy sběračů a kuchařek

Samozřejmě existuje i mnoho způsobů, jak blahodárný efekt houbaření pokazit. Třeba tak, že si na lesní vycházce zapálíte cigaretu. Nebo že hned po skončení houbařské sezóny usednete na gauč a do příštího července z něj nevstanete. Abyste udrželi sebe a své srdce ve formě, dodržujte procházkovou tradici po celý rok.

A co se kuchyňské úpravy plodů lesa týká, ať vás ani nenapadne smažit houby na oleji. Přirovnání „saje jako houba“ vám jistě napoví, co se s nezdravým, přepáleným olejem v pánvičce stane. A zdravé, vyvážené složení houbové pochoutky je pryč. Ani omáčky a polévky se smetanou nejsou ideální. Snažte se upravit houby dietně – použijte je do zeleninové bramboračky, pod libové maso s vařenou rýží nebo je podávejte třeba jen tak podušené na kmíně. 

(luko)

Zdroje: 

www.health.harvard.edu/staying-healthy/walking-for-health

www.medicalnewstoday.com/articles/278858.php

Hodnocení článku
Líbí se vám článek?
Počet hodnocení: 1620

Čtěte dále

I v důchodu můžete být aktivní

Období penze zdaleka nemusí představovat jen každodenní stereotyp. Více volného času naopak nabízí spoustu možností. A je-li senior činorodý,... celý článek

Jak cholesterol ohrožuje mozek?

Nejenom srdce, ale i mozek může být ohrožen vysokou hladinou cholesterolu v krvi. Ten totiž může poškodit, nebo dokonce... celý článek

Umíte vařit kvalitně za málo peněz?

Zdravá a pestrá strava je důležitá v každém věku. Starší lidé ale mnohdy udávají, že je pro ně takový... celý článek