Je pro srdce lepší běh, nebo chůze?

Chůze, nebo běh? Obojí jsou cvičení, která patří pod takzvaný kardiovaskulární trénink zaměřený na srdečně-cévní soustavu. Díky těmto aktivitám může srdce pracovat efektivněji. Které z nich však zvolit?

Je pro srdce lepší běh, nebo chůze?

Doporučováno lékaři

Běh, stejně jako rychlá chůze, patří mezi vytrvalostní cvičení, která srdci prospívají. Odborníci z Americké kardiologické asociace zjistili, že chůze i běh mají, co se prevence srdečních chorob týká, srovnatelný efekt. Prostřednictvím těchto aktivit lze zlepšovat funkce srdečně-cévního systému a bojovat proti:

  • vysokému krevnímu tlaku,
  • nadměrné hladině cholesterolu,
  • cukrovce.

Rozdíl je pouze v tom, kolik času cvičením strávíte. Například patnáctiminutový běh má stejný dopad na zdraví, jako půl hodiny svižné chůze.

Chcete zhubnout? Běhejte

Pokud vás trápí nadbytečná kila, je běhání to pravé. A nejen proto, že oproti chůzi spálíte za stejný časový úsek zhruba 2,5× více kalorií. Pokud totiž chcete vynaložit při chůzi stejné množství energie jako při běhu, potřebujete k tomu i více času. Ani pak však neshodíte tolik kilogramů jako při běhu. Chůze totiž nemá srovnatelný vliv na BMI a obvod pasu. Běh navíc ovlivňuje hormony, které snižují chuť k jídlu. Vědci se domnívají, že u běžců je zvýšená hladina tzv. peptidu YY, který chuť k jídlu potlačuje.

I chůze prospívá

Svižná chůze má však také svoje výhody. Při běhu je totiž tělo v mnohem větším stresu a klouby jsou značně zatěžovány. U běžců tak hrozí mimo jiné mnohem větší riziko poranění. Typické je třeba takzvané „běžecké koleno” − stav projevující se bolestí v oblasti čéšky. Běh navíc není vhodný pro všechny. Například u lidí trpících srdečními chorobami nebo onemocněním kloubů, jako je artritida, nemusí být tou správnou pohybovou aktivitou. V tomto případě je lepší poradit se nejprve se svým ošetřujícím lékařem, zda takovou zátěž zdravotní stav dovoluje.

Výhodou těchto sportů je i fakt, že se dají kombinovat. Přidáte-li k chůzi například krátký sprint, půjdou kila dolů ještě rychleji.

(viv)

Zdroje:

https://www.webmd.com/fitness-exercise/news/20170504/walking-vs-running----which-is-better

https://greatist.com/fitness/walking-good-workout-running

Hodnocení článku
Líbí se vám článek?
Počet hodnocení: 318

Čtěte dále

Saunování chrání před infarktem i demencí

Věděli jste, že pobytem v sauně nejen zrelaxujete, ale také posílíte své srdce? A to srovnatelně jako při středně intenzivním... celý článek

Šest pohybových aktivit, které umí snížit špatný cholesterol

S vysokým cholesterolem lze bojovat nejen dietou a léky. Skvělou metodou je také cvičení. Napovíme, jakou pohybovou aktivitu v... celý článek

Hlavní příznaky infarktu či mrtvice – naučte se je znát!

Bolest na hrudi, náhlé poruchy pohybu a řeči nebo prudká bolest vystřelující do dolních končetin. Projevy závažných chorob kardiovaskulárního... celý článek