Jezte borůvky – chrání před infarktem!

Dobrou kondici si nelze představit bez zdravého srdce a cév. Kardiovaskulární systém můžete podporovat různě – například si z pestré nabídky ovoce vybírat takové, které má v tomto směru prokazatelně příznivé účinky. Velmi pozitivní dopady nejen na srdce mají třeba borůvky.

Jezte borůvky – chrání před infarktem!

Zázračné bobule

Málo kalorií, hodně živin a antioxidační účinky. To všechno nabízejí borůvky, které se právem řadí mezi ovoce chránící srdce i cévy. Může za to především vysoký obsahu látek zvaných flavonoidy. Tyto antioxidanty chrání buňky před poškozením volnými radikály, před stárnutím a dalšími škodlivými změnami. Borůvky mají navíc také protizánětlivé účinky. A co přesně dokážou? 

  • Díky antioxidantům přispívají borůvky ke snížení hladiny „špatného“ LDL cholesterolu a ochraně cév.
  • Podporují pokles vysokého krevního tlaku.
  • Řada studií potvrzuje také jejich příznivý efekt na hladinu krevního cukru.

Složení, které tělo ocení 

Antioxidanty ale nejsou to jediné, co borůvky nabízejí. Z jedné porce těchto plodů (cca 150 gramů) tělo získá:

  • 4 gramy vlákniny,
  • vitamin C (přibližně čtvrtinu doporučené denní dávky),
  • vitamin K (více než třetinu doporučené denní dávky),
  • mangan (látka důležitá pro metabolismus i ochranu cévních stěn).

Borůvky obsahují více než 80 % vody a v kombinaci s příjemně nasládlou chutí jsou ideální jako součást řady pokrmů i jako samostatná svačina.

Kolik borůvek si dopřát?

Rozsáhlá studie zkoumající přínos borůvek na srdečně-cévní systém konstatuje, že bychom měli toto ovoce zařazovat do jídelníčku pravidelně. Na kondici srdce působí borůvky pozitivně v množství alespoň tří hrstí týdně. Jen díky pravidelné konzumaci může toto lesní ovoce přispět k výraznému snížení rizika infarktu – až o 34 %.

  • Denní dávka 50 gramů borůvek podávaná po dobu osmi týdnů může o 4–6 % snížit krevní tlak.
  • Pravidelná konzumace bobulí pomáhá také některým mozkovým funkcím a zpomaluje projevy stárnutí.
  • Po fyzické aktivitě přispívají borůvky k regeneraci svalů.

(pak)

Zdroj:

https://www.healthline.com/nutrition/10-proven-benefits-of-blueberries

https://www.health.harvard.edu/heart-health/eat-blueberries-and-strawberries-three-times-per-week

Hodnocení článku
Líbí se vám článek?
Počet hodnocení: 286

Čtěte dále

Teplé, nebo studené jídlo? A které bude svědčit vám?

Zastánci teplých večeří tvrdí, že tepelná úprava potravin zlepšuje jejich trávení. Odpůrci argumentují, že tepelným zpracováním přicházíme o důležité... celý článek

Středomořská strava je pro srdce ideální

Máte rádi ryby, čerstvé ovoce a zeleninu? Pokud ano, je středomořská dieta to pravé pro vaše srdce a cévy.... celý článek

Stravování dětí: „rychlorestaurace“ mohou za pětky i za cukrovku

Podniky s rychlým občerstvením vědí, jak působit na děti. Barevné obaly a lákající reklamy jsou rozhodně zajímavější než nudné svačiny... celý článek