Každá minuta pohybu posílí vaše srdce

Pravidelné cvičení je klíčem k prevenci onemocnění srdce a cév. Různým způsobem a v různé intenzitě s ohledem na váhu a zdravotní stav může cvičit prakticky každý, i nemocní dlouhodobě upoutaní na lůžko.

Každá minuta pohybu posílí vaše srdce

Benefity pravidelného pohybu

Statistiky jednoznačně ukazují, že fyzická aktivita snižuje riziko srdečně-cévních chorob. Pravidelný pohyb předchází obezitě, vysokému krevnímu tlaku a nezdravé hladině cholesterolu v krvi a v důsledku toho i infarktu a cévní mozkové příhodě.

Mezi další bonusy pravidelného cvičení patří:

  • zpomalení řídnutí kostní tkáně,
  • vyšší svalová pevnost,
  • lepší koordinace a rovnováha.

I lidé, kteří již srdečně-cévními onemocněními trpí, mohou mít ze cvičení prospěch – snižuje se u nich totiž pravděpodobnost předčasného úmrtí na srdeční nebo mozkovou příhodu.

Na výkonu nezáleží

Z amerického průzkumu vyplývá, že pouze 20 % dospělých splňuje doporučení ohledně fyzické aktivity zahrnující aerobní cviky i posilování. Správně by se každý měl věnovat aktivnímu pohybu 3–4× týdně po dobu 40 minut. Pacienti dlouhodobě upoutaní na lůžko si mohou, jak jim to jen jejich zdravotní stav dovolí, tento čas rozložit do více kratších intervalů. Při cvičení nejde o lámání rekordů, není třeba dělat kliky ani vytrvalostně běhat. U mnoha nemocných by taková zátěž organismu nebyla vhodná. Důležitá je především pravidelnost pohybu, i když jednoduchého. Pro ležící pacienty má fyzická aktivita jeden přínos navíc – rozprouděním krve se u nich významně snižuje riziko vzniku proleženin. Doporučují se například následující protahovací cviky:

  • Spojte postupně palec s ostatními prsty, jeden po druhém. Můžete dát ruce před sebe, nad hlavu, rozpažit a cvik párkrát opakujte.
  • Propínejte chodidla do špičky a protahujte prsty nohou.
  • Zvedejte paže nebo jen ruce od loktů po dlaně co nejvýše a pár sekund vydržte.
  • Zvedejte nohu, pokud to půjde, až ke kyčelnímu kloubu a opět chvíli vydržte.

Podle onemocnění, které vás poutá na lůžko, můžete zkonzultovat vhodnost konkrétního pohybu s lékařem.

(mir)

 

Zdroj:

https://www.healthline.com/health/heart-disease/exercise-statistics#3

 

Hodnocení článku
Líbí se vám článek?
Počet hodnocení: 1012

Čtěte dále

Neléčená familiární hypercholesterolémie může být fatální

Familiární hypercholesterolémie (FH) je nejčastější geneticky podmíněnou metabolickou poruchou, která už od narození způsobuje nebezpečně vysokou hladinu „zlého“ LDL... celý článek

Hlavní příznaky infarktu či mrtvice – naučte se je znát!

Bolest na hrudi, náhlé poruchy pohybu a řeči nebo prudká bolest vystřelující do dolních končetin. Projevy závažných chorob kardiovaskulárního... celý článek

Otužujte se! Budete krásnější, zdravější a šťastnější

Věděli jste, že otužování dokáže nastartovat látkovou přeměnu a tím urychlit spalování tuků? Našim předkům sloužila léčebná kúra studenou... celý článek