Každá minuta pohybu posílí vaše srdce

Pravidelné cvičení je klíčem k prevenci onemocnění srdce a cév. Různým způsobem a v různé intenzitě s ohledem na váhu a zdravotní stav může cvičit prakticky každý, i nemocní dlouhodobě upoutaní na lůžko.

Každá minuta pohybu posílí vaše srdce

Benefity pravidelného pohybu

Statistiky jednoznačně ukazují, že fyzická aktivita snižuje riziko srdečně-cévních chorob. Pravidelný pohyb předchází obezitě, vysokému krevnímu tlaku a nezdravé hladině cholesterolu v krvi a v důsledku toho i infarktu a cévní mozkové příhodě.

Mezi další bonusy pravidelného cvičení patří:

  • zpomalení řídnutí kostní tkáně,
  • vyšší svalová pevnost,
  • lepší koordinace a rovnováha.

I lidé, kteří již srdečně-cévními onemocněními trpí, mohou mít ze cvičení prospěch – snižuje se u nich totiž pravděpodobnost předčasného úmrtí na srdeční nebo mozkovou příhodu.

Na výkonu nezáleží

Z amerického průzkumu vyplývá, že pouze 20 % dospělých splňuje doporučení ohledně fyzické aktivity zahrnující aerobní cviky i posilování. Správně by se každý měl věnovat aktivnímu pohybu 3–4× týdně po dobu 40 minut. Pacienti dlouhodobě upoutaní na lůžko si mohou, jak jim to jen jejich zdravotní stav dovolí, tento čas rozložit do více kratších intervalů. Při cvičení nejde o lámání rekordů, není třeba dělat kliky ani vytrvalostně běhat. U mnoha nemocných by taková zátěž organismu nebyla vhodná. Důležitá je především pravidelnost pohybu, i když jednoduchého. Pro ležící pacienty má fyzická aktivita jeden přínos navíc – rozprouděním krve se u nich významně snižuje riziko vzniku proleženin. Doporučují se například následující protahovací cviky:

  • Spojte postupně palec s ostatními prsty, jeden po druhém. Můžete dát ruce před sebe, nad hlavu, rozpažit a cvik párkrát opakujte.
  • Propínejte chodidla do špičky a protahujte prsty nohou.
  • Zvedejte paže nebo jen ruce od loktů po dlaně co nejvýše a pár sekund vydržte.
  • Zvedejte nohu, pokud to půjde, až ke kyčelnímu kloubu a opět chvíli vydržte.

Podle onemocnění, které vás poutá na lůžko, můžete zkonzultovat vhodnost konkrétního pohybu s lékařem.

(mir)

 

Zdroj:

https://www.healthline.com/health/heart-disease/exercise-statistics#3

https://advancedtissue.com/2015/06/4-effective-exercises-for-bedridden-patients/

Hodnocení článku
Líbí se vám článek?
Počet hodnocení: 6

Čtěte dále

Hodný a zlý cholesterol – první prospívá, druhý škodí

Jaká je vaše představa o cholesterolu? Mnoho lidí si vybaví tukové polštáře na stehnech nebo pneumatiky kolem pasu. Ve... celý článek

Potěšte své srdce a začněte plavat!

Pohyb ve vodě je nesmírně prospěšný pro celý organismus. Ovšem srdce ocení pravidelné plavání nejvíce. Začít můžete kdykoliv bez... celý článek

Sedm důvodů, proč vařit v páře

Myslíte si, že neexistuje způsob, jak připravovat jídlo zároveň chutně, zdravě, levně a jednoduše? My jsme ho pro vás... celý článek