Krátký a nekvalitní spánek přidává kila a škodí srdci

Nedostatek spánku s námi dokáže zacvičit. Co všechno může nevhodný spánkový režim s tělem udělat?

Krátký a nekvalitní spánek přidává kila a škodí srdci

Jedna probdělá noc nebo pouhé dvě tři hodinky spánku nás vyřadí z „provozu“ jen nakrátko. Ale pokud je nedostatečně dlouhý, přerušovaný nebo neklidný spánek každodenní záležitost a problémy trvají delší dobu, připravte se na řadu zdravotních komplikací. K nejzávažnějším patří:

  • srdečně-cévní onemocnění,
  • vyšší pravděpodobnost vzniku obezity,
  • rozvoj cukrovky čili diabetu 2. typu.

Jednorázová epizoda příliš krátkého spánku poznamená náladu, schopnost soustředit se, bystře a svižně reagovat. Kondice se rychle upraví, jakmile se dobře vyspíme, ovšem pravidelný nedostatek spánku dopadá hlavně na zdraví srdce. Vzestup krevního tlaku lze pozorovat jak u zdravých jedinců, kteří málo spí, tak u nespavců, kteří se již s vysokým tlakem léčí.

Jak souvisí spánek s pneumatikou

Pro srdce je zátěží také nadměrná tělesná váha. A právě kila navíc s dlouhodobým nedostatkem spánku přímo souvisí.

  1. Mezinárodní studie dokládají, že spánek kratší než 6 hodin zvyšuje pravděpodobnost nárůstu indexu tělesné hmotnosti (BMI). Naopak osmihodinový noční odpočinek je ideálním předpokladem pro udržení správného BMI.
  2. Ve spánku tělo vylučuje hormony, které řídí chuť k jídlu, látkovou přeměnu a regulují hladinu krevního cukru. Nedostatek spánku tyto tělesné pochody narušuje a mimo jiné zvyšuje tvorbu hormonu inzulinu. Zvýšené hodnoty inzulinu souvisí s nárůstem hmotnosti a jsou rizikovým faktorem pro rozvoj obezity i diabetu.
  3. Nízká hladina hormonu leptinu je dalším důsledkem příliš krátkého spánku. Leptin je přitom nesmírně důležitý, chceme-li si udržet normální váhu. Právě leptin totiž dává mozku signál, že tělo přijalo dostatečné množství potravy. Při nedostatku leptinu mozek velí „jez“, přestože potřebná dávka kalorií byla dávno naplněna.

Spěte! Budete déle žít

  • Dostatečně dlouhý spánek je důležitý pro celkovou regeneraci organismu i při boji se záněty a nemocemi.
  • Noční odpočinek kratší než 5 hodin zvyšuje riziko předčasného úmrtí až o 15 %.
  • Kvalitní spánek podporuje psychickou kondici a pomáhá předcházet depresi a úzkosti.

(pak)

Zdroj: healthysleep.med.harvard.edu/healthy/matters/consequences/sleep-and-disease-risk

 

 

Hodnocení článku
Líbí se vám článek?
Počet hodnocení: 252

Čtěte dále

Potěšte své srdce a začněte plavat!

Pohyb ve vodě je nesmírně prospěšný pro celý organismus. Ovšem srdce ocení pravidelné plavání nejvíce. Začít můžete kdykoliv bez... celý článek

Největší nepřítel fyzické kondice? My sami!

Posilovna, běh, cyklistika – máte už problém s tím, jak se motivovat k pravidelnému sportování? A jak si tuto... celý článek

Dopolední jídlo je důležité, dodá sílu na zbytek dne!

Svačina, dospělými dnes často opomíjená a školáky zavrhovaná. Přesto by měla být součástí denního stravování, zvláště pak dětí. Těm... celý článek