Netrapte své srdce nadváhou a kouřením. Zdravý životní styl dokáže zázraky

Srdeční a cévní onemocnění jsou u nás příčinou téměř poloviny všech úmrtí. Nejohroženější jsou muži ve věku 55 až 59 let a ženy starší 70 let. Co je v prevenci chorob oběhové soustavy nejdůležitější?

Netrapte své srdce nadváhou a kouřením. Zdravý životní styl dokáže zázraky

Příliš vysoká tělesná hmotnost je jednou z hlavních příčin, proč se srdce dostává do potíží. Redukce váhy a její udržování ve správných mezích proto patří k hlavním krokům v předcházení onemocněním, která postihují srdce a cévy. Riziko kardiovaskulárních chorob se při správné tělesné hmotnosti snižuje až o 90 %.

Co dělat pro ochranu srdce a cév

Třicet minut středně intenzivního cvičení nebo pohybu denně pomáhá udržovat štíhlou linii a zároveň chrání cévy před rozvojem aterosklerózy. Fyzická aktivita ale není jediným důležitým krokem v prevenci – významnou roli hraje také jídelníček. Na co při výběru stravy dbát?

  1. Omezení či vyloučení smažených a grilovaných pokrmů.
  2. Nahrazení tučného masa drůbeží a rybami.
  3. Zařazení zdraví prospěšných rostlinných olejů.
  4. Dostatečný přísun vitaminů z ovoce a zeleniny.
  5. Omezení konzumace tučných sladkostí.
  6. Nahrazení bílého pečiva celozrnnými nebo rýžovými výrobky.

Které zlozvyky nám krátí život

  • Kuřáci jsou oproti nekuřákům vystaveni dvojnásobnému riziku infarktu myokardu. Toto riziko rychle klesá po skončení kouření, proto má odložení cigaret význam v jakémkoli věku. Kouření navíc zkracuje život až o 10 let.
  • Ani nadměrné pití alkoholu oběhové soustavě neprospívá.

Pozor na cholesterol

Kontrola hladiny cholesterolu v krvi by měla patřit k zodpovědné péči o zdraví. Když je cholesterolu příliš mnoho, usazuje se ve stěnách cév a způsobuje jejich zužování. Důsledkem může být infarkt nebo cévní mozková příhoda.

A jaké jsou základní předpoklady pro udržení hodnot cholesterolu v normě? Zdravý jídelníček a pravidelný pohyb.

Stoprocentní kontrola nad onemocněními srdce a cév není možná, například kvůli genetické zátěži nebo vysokému věku. Riziko vážných zdravotních problémů však můžeme výrazně snížit právě zdravým životním stylem.

(pak)

Zdroj: Sláma T. Měsíc září patří prevenci srdečních chorob, nejrizikovější jsou muži po padesátce a kuřáci. Brno, září 2017.

Hodnocení článku
Líbí se vám článek?
Počet hodnocení: 388

Čtěte dále

Prospějte srdci aktivní dovolenou. Třeba na horách

Vyhrál letos pobyt ve vyšších nadmořských výškách před ležením na pláži? Takové rozhodnutí jednoznačně schvalujeme! Chození po horách totiž... celý článek

Sedm zaručených tipů, jak dítě dostat od počítače

Kde jsou ty časy, kdy rodiče museli potomky večer nahánět domů. Dnešní děti raději celé dny vysedávají u počítačových... celý článek

Dodržováním bezlepkové diety chráníte své srdce

Celiakie nemusí postihovat jen zažívací trakt, ale i může zasáhnout další důležité orgány. V ohrožení je mimo jiné kardiovaskulární... celý článek