Obezita pohybu nebrání, výběr sportu ale svěřte odborníkovi!

Obezita představuje rizikový faktor řady chorob včetně onemocnění srdce a cév. Ztrátou nadbytečných kil lze podstatně snížit kardiovaskulární riziko. Vedle úpravy jídelníčku je však k ideálnímu hubnutí nezbytný i pravidelný pohyb. Ne všechny aktivity jsou ale pro obézní jedince vhodné.

Obezita pohybu nebrání, výběr sportu ale svěřte odborníkovi!

Je prokázáno, že ke spalování tuku, kterého se při hubnutí chceme zbavit především, dochází až po 40 minutách méně intenzivní tělesné aktivity. Při vysoké zátěži a při kratší době cvičení spotřebovává lidské tělo zejména glykogen, škrob, který je uložen ve svalových buňkách. Ačkoliv krátkodobá intenzivnější fyzická aktivita pro naše zdraví jistě význam má (dochází k posílení svalů, upevnění správného tělesného držení, zvýšení množství vlásečnic ve svalech, zlepšuje se výkonnost srdeční i dýchací soustavy), k hubnutí při ní prakticky nedochází.

Správný výběr

Ideálním pohybem pro obézní jedince jsou vytrvalostní sporty. Správnou zátěž je možné kontrolovat podle srdeční frekvence a měl by ji pomoci stanovit odborník. Zvolený sport musí být dotyčný s ohledem na svůj zdravotní stav a kondici schopen vykonávat po dobu delší než 40 minut. 

  • Intenzivní chůze. Lze jí využít kdekoliv, například cestou do práce, a není nutné speciální vybavení. Na rozdíl od běhu nejsou tolik zatíženy klouby dolních končetin. Aby byla chůze účinná a vedla ke spalování nežádoucího tělesného tuku, musí být skutečně intenzivní.
  • Cyklistika a rotoped. Jízda na kole není tak jednotvárná jako využití rotopedu, nebývá však během ní možné udržet správnou tepovou frekvenci díky změnám terénu a s tím souvisejícími výkyvy v zátěži. Rovněž je oproti rotopedu zatížena větším rizikem úrazu. Obě aktivity spojuje menší zatížení kloubů dolních končetin.
  • Plavání. Výhodou je minimální zatížení nosných kloubů oproti jiným pohybovým aktivitám.
  • Běh na lyžích. Využití běžek je pro obézní jedince vhodné především kvůli kloubům, které jsou ve srovnání s chůzí či během méně namáhány. Nevýhodou je sezónní charakter tohoto sportu a nutnost zvládnout jeho technickou stránku.
  • Nordic walking. Takzvaná severská chůze je ideální sportovní aktivitou pro obézní jedince. Svižná chůze s oporou v holích napomáhá spalovat nadbytečnou tukovou tkáň a šetří namáhané klouby.

(veri)

Zdroj: www.fno.cz

Hodnocení článku
Líbí se vám článek?
Počet hodnocení: 1636

Čtěte dále

Deset nejhorších zlozvyků, které ohrožují srdce a cévy

Nemoci srdce a cév patří nejen k nejčastějším chorobám, ale i příčinám úmrtí. Můžete jim však účinně předcházet a... celý článek

Jak cvičit pro zdravé srdce? Odpověď nám dá kyslík

Zvedat činky, nebo běhat? Co je pro naše zdraví lepší a jaký je v tom vlastně rozdíl? Seznamte se... celý článek

Předcházejte onemocněním srdce testováním krve!

Nadměrné množství tuků v krvi nepoznáme. Žádná bolest, otoky či jiné signály takzvanou hyperlipidémii neprozradí. Před závažnými chorobami srdce... celý článek