Péčí o cévy zpomalíte nejen stárnutí srdce, ale i mozku

Udržování zdravých cév představuje klíč ke správnému fungování srdce i mozku, a kromě onemocnění srdce se tak můžete vyhnout i stařecké demenci.

Péčí o cévy zpomalíte nejen stárnutí srdce, ale i mozku

Jedním z největších strašáků stárnoucích lidí je zhoršování paměti. Její nejtěžší forma – demence – dokáže člověku vzít nejen vzpomínky, ale i osobnost a život. „Alzheimer“ přitom není jedinou chorobou, která může náš mozek nenávratně poškodit. Hned druhou nejčastější příčinou těchto obtíží je takzvaná vaskulární demence.

Mozek ohrožuje ucpání i prasknutí tepen

Vaskulární znamená cévní. Každá mozková buňka potřebuje neustálý přísun živin a kyslíku z krve, zajišťovaný právě cévami, respektive jejich druhem nazývaným tepny, které přivádějí okysličenou krev buňce. Obecně existují dvě možnosti, jak může být tento mechanismus narušen:

  1. Tepna se ucpe. Vrstva tuku a krevního odpadu uvnitř tepny buď sama zacpe cévu, nebo praskne a na jejím povrchu se vytvoří krevní sraženina, která způsobí totéž.
  2. Tepna praskne. K prasknutí tepny často dochází kvůli vysokému krevnímu tlaku, kterému je tepna dlouhodobě vystavena. Někteří lidé mají tepny náchylnější k prasknutí než jiní, předem to ale nepoznáme.

Když se poškodí velká tepna, odumře v jednom místě mnoho nervových buněk najednou. Pokud se jedná o centrum některé důležité mozkové funkce, například řeči, mohou se následkem této příhody dostavit problémy s řečí. Tato nenadálá příhoda je označována jako mozková mrtvice

Tentýž problém ale může nastat i v nějaké z nejmenších tepének; pak odumře jen pár buněk a poškození se nemusí hned viditelně projevit nějakými obtížemi. Až neustálým a opakovaným poškozováním mozku se mozkové funkce postupně zhoršují a vytrácí – tímto způsobem vzniká demence, dříve nazývaná stařecká.

Proti demenci na rozdíl od „alzheimera“ existuje prevence

Pokud se léčíte s vysokým tlakem nebo s kornatěním cév, nejspíš si teď kladete otázku: Opravdu mi hrozí demence? Jak jí mohu předejít? Dodržování níže vyjmenovaných bodů, které přispívají ke zdraví cév v srdci, v mozku a kdekoliv jinde v těle, dokážete její riziko výrazně snížit. Jen je třeba:

  • nekouřit,
  • řešit svůj vysoký krevní tlak a cholesterol,
  • předcházet cukrovce, nebo ji alespoň držet spolehlivě pod kontrolou,
  • jíst zdravě bez přemíry soli a živočišných tuků,
  • pít alkohol s rozumem a
  • pěstovat pravidelný pohyb.

Zatímco u Alzheimerovy choroby nemáme dostatek důkazů o účinné prevenci, vznik vaskulární demence můžete odvrátit, pokud udržíte své cévy co nejdéle zdravé. 

(luko)

Zdroje: 

https://www.cdc.gov/features/heart-brain-health/index.html

https://www.health.harvard.edu/heart-health/blood-vessel-disease-linked-to-dementia 

 

 

Hodnocení článku
Líbí se vám článek?
Počet hodnocení: 39

Čtěte dále

Listová zelenina – zázrak pro vaše srdce!

Listová zelenina obsahuje dusičnany, které zlepšují zdraví srdce. S touto zajímavou zprávou přišli nedávno vědci, kteří zkoumali účinky stravy... celý článek

Sedm tipů, jak si letos Vánoce užít v pohodě a bez stresu

Břemeno tradic a povinností, které je třeba během našich největších svátků za každou cenu dodržet, představuje pro mnohé zdroj... celý článek

Břišní obezita? Větší problém, než se zdá!

Není tuk jako tuk. Ten na břiše je daleko nebezpečnější než třeba „pneumatiky“ v oblasti boků a hýždí. Prozradíme,... celý článek