Pravidelným spánkem ke zdravému srdci

Dobře to znáte, přes týden dodržujete běžný režim, musíte koneckonců vstávat do práce, ale o víkendech se pravidla sama rozvolňují – chodíte spát k ránu a vstáváte až skoro odpoledne. Víkendový rozvrat spánkového režimu může ohrozit zdraví hned v několika rovinách a škodí také vašemu srdci.

Pravidelným spánkem ke zdravému srdci

Nejste výjimkou, řada lidí během víkendu kvůli svým společenským aktivitám protahuje dobu, kdy uléhá ke spánku. Ráno poté vzniklý deficit dospávají. Mnoho z nich netuší, že v jejich těle dochází k podobnému zmatení vnitřních biologických hodin jako při dlouhých zaoceánských letech. Tento fenomén se odborně označuje social jet lag. Vyznačuje se:

  • vyšší pravděpodobností srdečních onemocnění,
  • pocitem únavy,
  • zhoršením nálady,
  • větší možností nástupu obezity,
  • vyšším výskytem depresí.

Každá hodina se počítá

V jedné z amerických studií zkoumali odborníci spánkové návyky přibližně u 1000 lidí. Zjistili, že s každou hodinou posunu oproti normálnímu spánkovému režimu se u nich zvýšilo riziko srdeční choroby až o 11 %. (!) S každou takovou hodinou také o 28 % narostla pravděpodobnost, že se tito lidé cítili unavení a nemocní.

Kvantita ale není všechno

I když je doba spánku důležitá, zapomínat bychom neměli ani na kvalitu odpočinku a jeho pravidelnost. Dospělí ve věku od 18 do 60 let potřebují alespoň 7 hodin kvalitního spánku denně.

Rychle do postele

Je nereálné, že budete dodržovat každý den úplně stejný režim. Pokuste se však o to alespoň někdy. A pokud to zrovna nevyjde, mějte na paměti několik zásad:

  • hýbejte se svým spánkovým režimem co nejméně,
  • po příchodu v noci domů omezte umělé osvětlení na minimum a jděte hned spát,
  • před ulehnutím nezapínejte televizor, nesurfujte na internetu,
  • vyhněte se konzumaci alkoholu v pozdních hodinách.

Víkendové akce patří ke společenskému životu. Mohou ale ohrožovat zdraví. Pokud se nedokážete posunu spánkového rytmu vyhnout, snažte se alespoň zabránit jeho větším následkům.

(dos)

 

Zdroj:

https://www.webmd.com/sleep-disorders/news/20170607/do-you-have-social-jet-lag#1

Hodnocení článku
Líbí se vám článek?
Počet hodnocení: 83

Čtěte dále

Plánujete přestat kouřit? Poradíme, jak na to!

Kouření představuje jeden z významných faktorů přispívajících ke vzniku kardiovaskulárních onemocnění. Závislost na tabáku se přitom také řadí mezi... celý článek

Obezita škodí aneb 7 důvodů, proč zhubnout

Kila navíc s sebou nesou mnohem větší problémy než jen najít v obchodě tu správnou velikost oblečení. Trpí téměř... celý článek

Teplé, nebo studené jídlo? A které bude svědčit vám?

Zastánci teplých večeří tvrdí, že tepelná úprava potravin zlepšuje jejich trávení. Odpůrci argumentují, že tepelným zpracováním přicházíme o důležité... celý článek