Sedm důvodů, proč vařit v páře

Myslíte si, že neexistuje způsob, jak připravovat jídlo zároveň chutně, zdravě, levně a jednoduše? My jsme ho pro vás našli!

Sedm důvodů, proč vařit v páře

Vaření v páře nebo, jak my Češi říkáme, napařování, je moderní a zdravý způsob přípravy jídla. Proč byste ho měli v kuchyni vyzkoušet i vy?

1. Zachová strukturu a chuť potravin

  • Bojíte se, že jídlo vařené v páře bude chutnat fádně? Opak je pravdou! Pára uchová přirozenou chuť surovin a vy brzy zjistíte, že pokrmy chutnají skvěle a vyžadují mnohem méně soli. Zároveň pára lépe udrží vzhled a strukturu jídla. Rozvařená, bledá a kašovitá zelenina se  ve vaší kuchyni stane minulostí.

2. Neničí vitaminy ani minerály

  • Brokolice připravená v páře si uchová 81 % vitaminu C; po vaření ve vodě je to jen 30 %. Při vaření se totiž vitaminy a minerály vyplavují do vody, při pečení a smažení je zase ničí velmi vysoká teplota. A totéž se děje i s drahocennými antioxidanty v zelenině obsaženými. Chcete-li jídlo bohaté na všechny tyto látky, máte v podstatě dvě možnosti: buď je snězte syrové, nebo napařujte.

3. Nevyžaduje olej

  • Olej dodává jídlu zbytečné kalorie, přepálený při vysokých teplotách navíc obsahuje rakovinotvorné látky. Při vaření v páře se obejdete bez něj. A pak je samozřejmě jen na vás, jestli si hotový pokrm na talíři vylepšíte pár kapkami zdravého, extrapanenského olivového oleje.

4. Uvaříte tak skoro všechno

  • V kuchařkách našich babiček bývá tenhle kulinářský trik spojován nanejvýš s ohříváním knedlíků. Přitom se v horké páře dá připravit téměř vše – od kuřecího a rybího masa přes přílohu v podobě brambor, rýže nebo luštěnin až po zeleninovou oblohu a ovocný dezert.

5. Není složité ani zdlouhavé

  • Nejste zrovna rozený šéfkuchař a nechcete u sporáku trávit dlouhé hodiny? Pak je pára to, co hledáte. Stačí jen jídlo omýt, nakrájet, vložit a podlít vodou a hlídat čas. Potom postačí lehký dotek soli, koření, olivového oleje nebo sójové omáčky… Během pár desítek minut je pořádné, pestré teplé jídlo na světě.

6. Usnadní úklid po vaření

  • Protože vaříte jen nad vodou, udržuje parní vaření vaši kuchyň v čistotě. Na zápach oleje, připálené pánve a umaštěné sporáky můžete zapomenout.

7. Nemusí být drahé

  • A jak tedy vlastně napařovat? Na první experimenty s napařováním vám postačí kovový napařovací vějířek, jaký používáme na knedlíky, a hrnec s pokličkou. Jestliže vám vaření v páře učaruje, v obchodech najdete také širokou nabídku parních hrnců. Ty umožňují vařit zároveň v několika patrech, přesně regulovat teplotu, čas, … Jejich nevýhodou je však poměrně vysoká cena. Jakousi střední cestou pak jsou speciální napařovací nádoby s dvojitým dnem, které se kromě nerezu vyrábějí například i z praktického kuchyňského silikonu.

(luko)

Zdroje: 

www.healthyfoodcorner.com/6-benefits-of-steam-cooking/

www.practo.com/healthfeed/benefits-of-steamed-food-28961/post

edition.cnn.com/2016/05/05/health/healthy-vegetable-cooking/index.html

Hodnocení článku
Líbí se vám článek?
Počet hodnocení: 314

Čtěte dále

Rozhovor s odborníkem na téma Vysoký cholesterol

Mezi nejvýznamnější příčiny cévních onemocnění patří dyslipidemie, tedy porucha metabolismu krevních tuků, jako je například vysoká hladina cholesterolu. Podle... celý článek

Důsledky kouření na naše zdraví jsou nedozírné, netrpí jen plíce

Polovina kuřáků umírá na důsledky své závislosti. Umírají v mladším věku než nekuřáci, kouření zkracuje život v průměru o... celý článek

Život po infarktu

Srdeční infarkt je vážný stav, který stále často končí úmrtím. Přeživší lidé mají velké štěstí, ale před sebou i... celý článek