Správná intenzita cvičení? Sledujte rychlost svého tepu

Aby bylo cvičení skutečně prospěšné, mělo by být dostatečně intenzivní. Ovšem nadměrné přetěžování by tělu a zdraví mohlo spíše uškodit. Jak tedy poznat, že je trénink „tak akorát“?

Správná intenzita cvičení? Sledujte rychlost svého tepu

Pokud máte během sportovní aktivity potíže s dýcháním, pociťujete bolest a musíte v činnosti přestat dříve, než jste plánovali, pravděpodobně je intenzita cvičení vyšší, než vám vaše kondice dovolí. Pokud jste, co se pohybu týká, spíše začátečník, měli byste začínat s nižší zátěží a postupně ji přidávat tak, jak si váš organismus bude na tělesnou aktivitu zvykat.

Vyšší zátěž, rychlejší pulz

K odhadnutí stupně vhodné intenzity vám může posloužit kontrola tepové frekvence (počtu tepů za minutu).

  • Podle odborníků je ideální, pokud se pulz během cvičení pohybuje kolem 50–70 % maximální tepové frekvence.
  • Tu spočítáme podle vzorce: „220 – věk“.
  • Pokud tedy cvičí jedinec, kterému je 45 let, je jeho maximální tepová frekvence 175 pulzů za minutu (220 – 45). Aby byla intenzita jeho pohybu ideální (mírná), měl by se tep pohybovat v rozmezí 88–123 tepů za minutu (50–70 % ze 175).

Rozhoduje zdravotní stav a celková kondice

Pokud jste teprve na začátku cvičebního programu, měli byste upřednostnit spíše nižší stupeň zátěže (tepová frekvence by měla být kolem 50 % maximální možné). Naproti tomu zdraví a trénovaní jedinci si mohou dovolit krátkodobé náročné fyzické aktivity, během kterých se jejich pulz vyšplhá až na 85 % maximální tepové frekvence. Trpíte-li některým z kardiovaskulárních onemocnění, jako jsou zvýšený krevní tlak, ischemická choroba srdeční nebo cukrovka, měli byste vhodnou zátěž cvičení otestovat za pomoci speciálního vyšetření – ergometrie. Během něho jedete na rotopedu a lékař kontroluje váš krevní tlak a EKG křivku.

(veri)

Zdroj:
www.mayoclinic.org

Hodnocení článku
Líbí se vám článek?
Počet hodnocení: 3115

Čtěte dále

Magický cholesterol – víte, kolik je ho ve vaší krvi?

Informace o škodlivosti cholesterolu se na nás valí ze všech stran. Co je to za látku, že má v... celý článek

Prevence Alzheimerovy choroby? Hlídejte si cholesterol!

Alzheimerova nemoc je postižení nervové soustavy typické pro jedince pokročilého věku. Vysoký krevní tlak a nadměrná hladina cholesterolu zvyšují... celý článek

Neléčená familiární hypercholesterolémie může být fatální

Familiární hypercholesterolémie (FH) je nejčastější geneticky podmíněnou metabolickou poruchou, která už od narození způsobuje nebezpečně vysokou hladinu „zlého“ LDL... celý článek