Správnou stravou proti nachlazení

S klesajícími teplotami přichází i období rýmy, nachlazení a nepříjemného kašle. Vhodným výběrem potravin ale můžete proti těmto nemocem bojovat a užít si zimu v plné kondici.

Správnou stravou proti nachlazení

Nastydnutí bývá pro většinu z nás pravidelnou součástí zimy. Je to dáno jak chladným počasím, tak i změnou našeho stravování – například výběr čerstvého ovoce a zeleniny se koncem roku poněkud zužuje. Vhodná výživa ovšem pomáhá našemu imunitnímu systému bojovat proti infekcím. Co bychom tedy neměli zapomenout přidat v zimě do nákupního košíku?

1. Pro posílení imunity 

  • Vitamín C. Tento významný antioxidant je obsažen v citrusech, pomerančích, citrónech, grapefruitech či mandarinkách. Naše tělo si ho neumí samo vytvořit, tudíž je jeho dostatečný příjem potravou nezbytný. Doporučná denní dávka je pro zdravého muže 90 mg a pro ženu 75 mg za den. Průměrný pomeranč obsahuje 60 mg, tudíž jeden kus ovoce denně je nejjednodušší cestou, jak „céčko“ doplnit.
  • Česnek. Už babičky říkaly, že je lékem na všechno, a je pravdou, že je to jeden z nejlepších bojovníků proti nachlazení. Obsahuje mimo jiné i látku allicin, která pomáhá usmrcovat viry i bakterie.
  • Dýně. V této oblíbené sezonní zelenině najdeme antioxidanty betakaroten a lykopen. Dále mají i spoustu minerálů, jako jsou hořčík, draslík a železo. Obsahují též hodně vlákniny a málo kalorií, a proto neškodí linii.
  • Jogurt. Pravidelná konzumace jogurtů posiluje imunitu, protože obsahují probiotické kultury. To jsou  tzv. „hodné bakterie“, tedy takové, které již běžně žijí v zažívacím ústrojí. Hlídají si své území a tak pomáhají v boji proti „zlým bakteriím“, tedy těm, které nám způsobují nemoci.

2. Aby byla lepší nálada 

Déšť, sníh a chladno v zimních měsících společně s brzkým stmíváním neovlivňují jen tělesné zdraví, ale i psychiku. Výkyvy nálady nebo podrážděnost nebývají vzácností. I tomu ale můžeme stravou napomoci ke zlepšení.

  • Tučné ryby. Tuňák, sardinky nebo makrely obsahují omega-3 mastné kyseliny, které aktivují bílé krvinky, jež pohlcují a zabíjí bakterie. Jsou významným zdrojem vitamínů B6 a B12, které pomáhají zvyšovat hormon štěstí serotonin a tím bojovat proti zimním depresím.
  • Banány. Sníst banán každý den pomáhá zlepšit náladu, a to díky obsahu tryptofanu. I tato aminokyselina totiž pomáhá produkci serotoninu a též melatoninu – hormonu, který zlepšuje spánek. 
  • Ořechy a semínka. Mandle, kešú, para ořechy nebo dnes velmi oblíbená lněná a chia semínka jsou bohatým zdrojem selenu, který může pomoci s depresí a zachováním si duševního zdraví.

Držte se zdravých návyků 

Je důležité snažit se i v zimě vést správnou životosprávu. Nakonec tedy pár rad: 

  • Hodně pijte – zelený či černý čaj obsahují antioxidanty a zároveň vás zahřejí, tekutiny můžete přijímat i ve formě polévek.
  • Jezte celozrnné výrobky – jsou bohaté na vlákninu, vitamíny i minerály, napomáhají redukovat stres a posílit imunitu.
  • Nezapomínejte na ovoce a zeleninu – kupujte sezónní čerstvé produkty, dobře ale může posloužit i mražená zelenina.
  • Mějte pravidelný pohyb – rozproudí krev, zahřeje a pomůže se zlepšením nálady.
  • Dbejte na dostatek spánku – je nezbytný pro regeneraci organismu a jeho posílení v boji proti infekcím.

(cean)

Zdroj:
www.health24.com

Hodnocení článku
Líbí se vám článek?
Počet hodnocení: 1909

Čtěte dále

Raději vodu než slazené nápoje

Oběd v restauraci, rodinnou oslavu nebo pouhý večer u televize často doplňují slazené nápoje. Kdyby to bylo jenom svátečně,... celý článek

Náhlá smrt sportovce aneb když to srdce neutáhne

Jednou za čas se objeví zpráva, že při sportovním výkonu zemřel do té doby naprosto zdravý mladý člověk. Viníkem... celý článek

Cvičení po infarktu: nebezpečné, nebo prospěšné?

Většina jedinců, kteří prodělali srdeční infarkt, se sportování brzy po této příhodě obává. Odborníci však zdůrazňují, že vhodná tělesná... celý článek