Středomořská strava je pro srdce ideální

Máte rádi ryby, čerstvé ovoce a zeleninu? Pokud ano, je středomořská dieta to pravé pro vaše srdce a cévy. Aby vám nechyběly bílkoviny a vápník, dopřejte si občas i trochu kvalitního masa a kousek tvrdého sýra.

Středomořská strava je pro srdce ideální

Středomořská strava je bohatá na ovoce a zeleninu, různá semena a celá obilná zrna, ryby a mořské plody, ořechy, luštěniny a olivový olej. Z dlouhého výčtu kladů této diety uveďme alespoň čtyři:

  1. Obsahuje hodně zdravých tuků, hlavně omega-3 mastných kyselin. Díky nim je jídlo chutné a nasytí. Kromě toho tyto tuky nezvyšují hladinu cholesterolu v krvi nežádoucím způsobem, na rozdíl od nasycených tuků. Zdravé tuky najdeme právě v rybách, ořeších a olivovém oleji – pilířích středomořské kuchyně.
  2. Snaží se omezovat konzumaci jatečního masa, uzenin a tučných mléčných výrobků z průmyslově zpracovaného masa a mléka.
  3. Nezakazuje alkohol. Sklenku červeného vína denně dokonce doporučuje.
  4. Dodržet ji je snadné. Strava lidí ze zemí v okolí Středozemního moře nabízí pestré chutě a možnosti stravování a uplatňují se v ní všechny hlavní skupiny potravin.

Kuchyně, která chutná

Jedno jídlo o několika chodech ve středomořské dietě může vypadat takto:

  • zeleninová nebo fazolová polévka, popřípadě jejich kombinace v podobě polévky Minestrone,
  • celozrnné pečivo nebo chlebové placky,
  • grilované či dušené mořské plody,
  • vařená sezónní zelenina jako příloha,
  • salát z čerstvé zeleniny se zálivkou z citronové šťávy a olivového oleje,
  • ovoce s jogurtem jako dezert.

Využijte všechny výhody

Vědci zjistili, že lidé, kteří dodržují středomořskou dietu, mají menší riziko:

  • rakoviny a úmrtí na zhoubné nádory,
  • srdečních onemocnění (infarkt a další),
  • kornatění tepen,
  • vysokého krevního tlaku,
  • Parkinsonovy nemoci,
  • Alzheimerovy demence.

Při dlouhodobé konzumaci středomořské stravy byste si však měli ohlídat následující skutečnosti:

  1. Dodržujte příjem vápníku. Středomořská dieta nezahrnuje mnoho mléka a mléčných výrobků, kromě některých sýrů a jogurtu. Proto věnujte pozornost příjmu vápníku. Jeho dobrými zdroji jsou třeba tvrdé sýry do 30 % tuku, sardinky i s drobnými kůstkami, luštěniny nebo brokolice.
  2. Šetřete s vínem. Červené víno je doporučenou součástí středomořské stravy, ale to neznamená, že to s ním můžete přehánět. Nepijte víc než jednu sklenku denně. Uvědomte si, že některé studie spojují pití alkoholu s rakovinou prsu, jícnu, ústní dutiny nebo jater.
  3. Zdokonalte se ve vaření. Abyste přínos středomořské kuchyně využili skutečně beze zbytku, je dobré oprášit kuchařské umění a naučit se vařit jinak – s novými surovinami a moderními postupy. Zkuste se třeba přihlásit do nějakého kurzu.

(juv)

Zdroj: https://www.everydayhealth.com/mediterranean-diet/guide/

Hodnocení článku
Líbí se vám článek?
Počet hodnocení: 247

Čtěte dále

Sauna: chrání srdce a prodlužuje život

Když je venku zataženo, chladno a šedivo, už samotná představa roztopené sauny je milá. Tento finský dar světu navíc... celý článek

Do práce na kole? Srdce vám poděkuje!

Podle studie vědců z Univerzity v Glasgow můžeme svému zdraví výrazně prospět už tím, když například místo cestování autem... celý článek

Slunečnicový olej srdci nesvědčí

Slunečnicový olej je běžnou součástí naší stravy. Obsahuje látky, které jsou pro tělo nezbytné. Jak je tedy možné, že... celý článek