Víte, které sporty škodí srdci a které mu naopak prospívají?

Pokud jste až doteď vybírali aktivitu jen podle toho, jaké sportoviště máte blízko domova, nebo jste se jednoduše přidali ke sportujícím kamarádům, možná jste nezvolili správně. I zdravé srdce má své limity, a druh sportu je tak dobré vybírat i s ohledem na něj.

Víte, které sporty škodí srdci a které mu naopak prospívají?

Mnoho lidí myslí při sportu hlavně na své svaly či klouby, ale srdci už tolik pozornosti nevěnují. Přitom právě vyváženost, tedy aby fyzická aktivita byla prospěšná jak pro pohybové ústrojí, tak i pro srdce, je pro zdravé sportování klíčová.

Kdy srdce zaplesá

Intervalový trénink je ideální prevencí srdečních onemocnění. Je účinný i na snižování hmotnosti, protože tělo se při něm zbavuje nadbytečného tuku. Příkladem intervalového tréninku je opakované střídání velmi rychlé chůze trvající 1 minutu s chůzí v běžném tempu, která trvá 3 minuty. Při tomto typu pohybu se opakovaně zrychluje a zpomaluje srdeční frekvence, což přispívá k dobré kondici cév i spalování kalorií.

Sporty, při kterých pracují všechny svaly, jsou pro srdce prospěšné z jednoho prostého důvodu: čím více svalů je zapojeno, tím důkladněji musí srdce pracovat a zároveň se tak posiluje. Výhodou zapojení všech svalových skupin je také to, že se nepřetěžuje pouze jedna část těla. Takovou aktivitou je například:

  • plavání,
  • běžecké lyžování,
  • veslování,
  • chůze s holemi,
  • pilates.

Silná zátěž není pro všechny

Čím srdci příliš neprospějete, jsou sporty, při kterých je nutné jednorázově vyvinout extrémní množství energie. Zvlášť pro netrénované jedince nejsou vůbec vhodné. Zvyšuje se při nich hladina adrenalinu, silně se zatíží srdce a v nejhorším případě může dojít k infarktu. Těmto aktivitám se proto věnujte až v období, kdy budete bez problémů zvládat méně náročné sporty a jednodušší cvičení. Zpočátku (nebo jako nesportovci) se vyhněte:

  • sprintům,
  • některým druhům posilování ve fitcentrech,
  • extrémní cyklistice,
  • běhu v náročném terénu.

A co ještě srdce ocení?

Vedle extrémní zátěže je pro oběhovou soustavu rizikem také náhlý začátek fyzické aktivity. Před každým cvičením se proto nikdy nezapomeňte nejdřív protáhnout, rozdýchat nebo lehce rozběhat. Rozcvičení pomůže připravit srdce na rychlejší tok krve při sportu.

Obecně je pro tělo lepší být co nejaktivnější v průběhu celého týdne a nenechávat sport pouze na jednorázové víkendové vyžití – počítá se jakákoliv běžná aktivita, jako chůze do schodů, práce na zahradě či nahrazení krátkých jízd autem svižnou chůzí.

(pak)

Zdroj:
www.prevention.com

Hodnocení článku
Líbí se vám článek?
Počet hodnocení: 900

Čtěte dále

Vitamin D zajistí krásné opálení i zdravé srdce

Co si představíte, když se řekne vitamin D? Většina z nás si nejspíš vzpomene na léto, slunce a opálenou... celý článek

Obezita a špatný cholesterol: Bojujte s obojím jedinou zbraní!

Lidstvo zažívá v posledních letech epidemii obezity. Jde skutečně o nemoc, a to závažnou. Vede totiž ke zvýšení rizika... celý článek

Důsledky kouření na naše zdraví jsou nedozírné, netrpí jen plíce

Polovina kuřáků umírá na důsledky své závislosti. Umírají v mladším věku než nekuřáci, kouření zkracuje život v průměru o... celý článek