Zbyla vám velikonoční vejce? Víme, jak je zdravě využít!

I když dřív o vejcích kolovala různá tvrzení, dnes je doporučováno je zařazovat do pravidelného jídelníčku. Pokud vám tedy po Velikonocích zbyla nějaká na ošatce a na klasický vajíčkový salát nemáte zrovna chuť, nabízíme několik tipů, jak je chutně, zdravě a hlavně netradičně zpracovat.

Zbyla vám velikonoční vejce? Víme, jak je zdravě využít!

Vejce vs. cholesterol

Vejce obsahují především kvalitní bílkoviny, 11 vitamínů a minerálů a jsou zdrojem omega-3 mastných kyselin. Většina z nás se tak konzumace vajec v rozumné míře nemusí obávat. Tuky obsažené ve vejcích mají na hladinu cholesterolu v krvi u zdravých jedinců jen malý vliv.

Někteří lidé jsou ale ke zkonzumovanému cholesterolu citlivější, to znamená, že pokud si dopřávají potraviny bohaté na cholesterol, hladina „zlého“ LDL cholesterolu se v jejich krvi zvyšuje. 

Pokud ale patříte do první skupiny, jíst můžete až 6 vajec za týden, aniž by se zvyšovalo riziko rozvoje kardiovaskulárního onemocnění. 

Tipy na vaječné recepty

Nejzdravější volbou úpravy vajec jsou vajíčka uvařená natvrdo a ztracená vejce. Pokud nevíte, co s přebytkem velikonoční pomlázky, nabízíme 5 zdravých a netradičních receptů:

1. Salát s lososem a octovou zálivkou 

Tento salát kombinuje základy francouzské kuchyně a je zdravým lehkých obědem. Cibule vidalia (sladká cibule) se skvěle hodí k zálivce vinaigrette a dává vařeným vejcím skvělou chuť. Povařte fazolky a položte je do mísy. Na ně naložte mix salátů, vejce nakrájená na plátky, cibuli a ogrilovaného lososa. Vše polijte dresinkem z octa, hořčice, soli, oleje, pepře a šalotky.

Ingredience: 450 g zelených fazolek, 1/4 hrníčku červeného vinného octa, 2 lžičky dijonské hořčice, 2 lžičky olivového oleje, 1 lžička šalotky, 4 hrníčky mixu listových salátů, 1/4 hrníčku cibule vidalia, 4 filety z lososa, 2 vařená vejce.

2. Kuřecí játra s karamelizovanou cibulkou a omáčkou madeira

Chuť pokrmu je založena zejména na cibuli a omáčce, vařená vejce jej ale zjemňují a dobře doplní. Na oleji osmažte cibuli dohněda – asi 15 minut – a dejte stranou. V pánvi pak cca 2 minuty smažte kuřecí játra – uvnitř by měla zůstat růžová. Vraťte k nim cibulku, přidejte omáčku madeira, krátce povařte a podávejte s vejci nakrájenými na plátky a petrželkou.

Ingredience: 560 g kuřecích jater, 3 lžíce oleje, 1/2 hrníčku omáčky madeira, 1 vařené vejce, 3 cibule, 2 lžíce petrželky.

3. Vaječný salát s kapary

Tento klasický salát je výborný například v chlebu pita, na toastu i na salátové okurce. Ingredience smíchejte a je hotovo.

Ingredience: 1/4 hrníčku červené cibule, 1/4 hrníčku červené papriky, 1/4 hrníčku oliv, 1/4 hrníčku lehké majonézy, 2 lžíce petrželky, 2 lžíce kaparů, 2 lžičky hořčice, 8 vařených vajec, sůl a pepř.

4. Pan bagnat s kuřetem

Pan bagnat, chléb zároveň naplněný i obložený, je oblíbený ve francouzské Provenci. S kuřetem, salátem a vařenými vejci je chléb s olivovým olejem ideální kombinací. Smíchejte citronovou šťávu, tymián, sůl a pepř s olejem. Bagetky vydlabejte a vnitřky potřete česnekem a pokapejte olejem. Naplňte zbývajícími ingrediencemi a prokládejte připraveným dresinkem, pak zabalte do alobalu a stlačte, aby pečivo nasáklo šťávou.

Ingredience: 1 lžíce citronové šťávy, 3/4 lžičky tymiánu, 1/3 hrníčku a 2 lžíce olivového oleje, 4 bagetky, 1 hlavička česneku, 8 listů listového salátu, 2 velká rajčata, 1 restované kuřecí prso – natrhané, 2 vařená vejce, 1 červená cibule, pepř.

5. Plněné masové koule

Vajíčka přidávají kuličkám texturu a málo kalorií, aniž by ztrácely masovou chuť. Pikantní papričky a koriandr chuť ještě zvýrazní. Smíchejte maso, vejce, rýži, sůl a cibuli a vytvarujte do 12 kuliček, které naplníte čtvrtkou vařeného vejce. Rajčatovou omáčku, česnek a papričky rozmixujte a vařte pomalu společně s kuličkami, dokud nebudou uvařené.

Ingredience: 450 g mletého hovězího masa, 1 vejce, 1 lžíce rýže, 1/3 hrníčku cibule, 3 vařená vejce, 1,5 hrníčku vývaru, hrníček rajčatové omáčky, chipotle papričky dle chuti, 1 stroužek česneku, 3 lžíce koriandru.

(cean)

Zdroje:
www.health.com
www.heartfoundation.org.au

Hodnocení článku
Líbí se vám článek?
Počet hodnocení: 655

Čtěte dále

Tělo prosí: více pohybu, méně léků!

Před třemi lety se novináři ptali 104 roků staré Američanky na recept na dlouhověkost. Odpověděla dvěma větami: „Hlídám si,... celý článek

Náhlá smrt sportovce aneb když to srdce neutáhne

Jednou za čas se objeví zpráva, že při sportovním výkonu zemřel do té doby naprosto zdravý mladý člověk. Viníkem... celý článek

Srdce a cigarety: Proč se vlastně nemají rády?

O tom, jak moc člověku kouření škodí, jste toho už zajisté slyšeli a přečetli ažaž. Ale jak je to... celý článek