Jak cvičit pro zdravé srdce? Odpověď nám dá kyslík

Zvedat činky, nebo běhat? Co je pro naše zdraví lepší a jaký je v tom vlastně rozdíl? Seznamte se s aerobním a anaerobním cvičením.

Jak cvičit pro zdravé srdce? Odpověď nám dá kyslík

Běhání, jízda na kole, plavání nebo tanec. To všechno jsou aktivity, pro které má sportovní slovník souhrnný název kardiovaskulární cvičení. Zkráceně je pak nazýváme kardio. A to proto, že při nich zatěžujeme a trénujeme oběhový systém. Jsou tím pádem pro srdce lepší než takzvaná silová cvičení, nebo je to celé o něco složitější?

Aerobním cvičením pro vytrvalost

Při kardiovaskulárním cvičení zatěžujeme po delší dobu několik svalových skupin současně. Aby měly tyto svaly energii pro svou vytrvalostní práci, potřebují bohatý přívod kyslíku − proto se mu také říká aerobní cvičení. Rozbuší se nám srdce, zrychlí se dýchání a krev začne obíhat tělem mnohem rychleji, aby roznesla kyslík a naopak odplavila zplodiny ze zatěžovaných svalů. Když se aerobnímu sportu věnujeme pravidelně, naše srdce se stává výkonnějším, zvyšuje se naše výdrž a fyzická zdatnost. Tento typ cvičení je také ideální na hubnutí, protože se při něm spálí velké množství kalorií.

Anaerobně pro svaly

Aktivity, jako je sprint nebo posilování s činkami, se označují jako anaerobní. Svaly při nich pracují mnohem intenzivněji a energetické zásoby se tak rychle spalují. Má to ale i jeden malý háček. Tělo se totiž zároveň dostává do takzvaného kyslíkového dluhu. Vydrží tak pracovat pouze po velmi krátkou dobu. Při pravidelném anaerobním sportování si však vybudujeme potřebnou svalovou hmotu, díky které se naše tělo stane nejen silnější a zdravější, ale i lépe spaluje kalorie. Dokonce i v klidu.

Nejlepší je kombinace

Oba uvedené typy cvičení prospívají srdci a celkovému zdraví trochu jiným způsobem. Pokud se však nepovažujete za velkého sportovce, prospěje vašemu tělu pro začátek spíše aerobní, kardiovaskulární trénink. Úplně nejlepším řešením ale je střídat více druhů sportů, tedy i typů tréninku. Další možností může být také výběr cvičení, které zahrnuje jak aerobní, tak anaerobní zátěž. Jako příklad lze uvést třeba lekce posilování s vlastní vahou nebo běh, při kterém střídáme pomalé vytrvalostní tempo s rychlejšími intervaly či s výběhy do kopce.

(luko)

Zdroje:

https://www.unitypoint.org/dubuque/article.aspx?id=da115eb9-4a99-4895-a36d-136190831fad

https://www.fitness19.com/aerobic-and-anaerobic-exercise-what-is-the-difference/

Hodnocení článku
Líbí se vám článek?
Počet hodnocení: 25

Čtěte dále

Jídlo může být nebezpečné. Víme které a proč!

Vysoký cholesterol představuje výrazné nebezpečí rozvoje kornatění tepen neboli aterosklerózy. Je-li tato látka nadbytečná, pozvolna a tiše se ukládá... celý článek

Obezita a špatný cholesterol: Bojujte s obojím jedinou zbraní!

Lidstvo zažívá v posledních letech epidemii obezity. Jde skutečně o nemoc, a to závažnou. Vede totiž ke zvýšení rizika... celý článek

Největší nepřítel fyzické kondice? My sami!

Posilovna, běh, cyklistika – máte už problém s tím, jak se motivovat k pravidelnému sportování? A jak si tuto... celý článek