Jak cvičit pro zdravé srdce? Odpověď nám dá kyslík

Zvedat činky, nebo běhat? Co je pro naše zdraví lepší a jaký je v tom vlastně rozdíl? Seznamte se s aerobním a anaerobním cvičením.

Jak cvičit pro zdravé srdce? Odpověď nám dá kyslík

Běhání, jízda na kole, plavání nebo tanec. To všechno jsou aktivity, pro které má sportovní slovník souhrnný název kardiovaskulární cvičení. Zkráceně je pak nazýváme kardio. A to proto, že při nich zatěžujeme a trénujeme oběhový systém. Jsou tím pádem pro srdce lepší než takzvaná silová cvičení, nebo je to celé o něco složitější?

Aerobním cvičením pro vytrvalost

Při kardiovaskulárním cvičení zatěžujeme po delší dobu několik svalových skupin současně. Aby měly tyto svaly energii pro svou vytrvalostní práci, potřebují bohatý přívod kyslíku − proto se mu také říká aerobní cvičení. Rozbuší se nám srdce, zrychlí se dýchání a krev začne obíhat tělem mnohem rychleji, aby roznesla kyslík a naopak odplavila zplodiny ze zatěžovaných svalů. Když se aerobnímu sportu věnujeme pravidelně, naše srdce se stává výkonnějším, zvyšuje se naše výdrž a fyzická zdatnost. Tento typ cvičení je také ideální na hubnutí, protože se při něm spálí velké množství kalorií.

Anaerobně pro svaly

Aktivity, jako je sprint nebo posilování s činkami, se označují jako anaerobní. Svaly při nich pracují mnohem intenzivněji a energetické zásoby se tak rychle spalují. Má to ale i jeden malý háček. Tělo se totiž zároveň dostává do takzvaného kyslíkového dluhu. Vydrží tak pracovat pouze po velmi krátkou dobu. Při pravidelném anaerobním sportování si však vybudujeme potřebnou svalovou hmotu, díky které se naše tělo stane nejen silnější a zdravější, ale i lépe spaluje kalorie. Dokonce i v klidu.

Nejlepší je kombinace

Oba uvedené typy cvičení prospívají srdci a celkovému zdraví trochu jiným způsobem. Pokud se však nepovažujete za velkého sportovce, prospěje vašemu tělu pro začátek spíše aerobní, kardiovaskulární trénink. Úplně nejlepším řešením ale je střídat více druhů sportů, tedy i typů tréninku. Další možností může být také výběr cvičení, které zahrnuje jak aerobní, tak anaerobní zátěž. Jako příklad lze uvést třeba lekce posilování s vlastní vahou nebo běh, při kterém střídáme pomalé vytrvalostní tempo s rychlejšími intervaly či s výběhy do kopce.

(luko)

Zdroje:

https://www.unitypoint.org/dubuque/article.aspx?id=da115eb9-4a99-4895-a36d-136190831fad

https://www.fitness19.com/aerobic-and-anaerobic-exercise-what-is-the-difference/

Hodnocení článku
Líbí se vám článek?
Počet hodnocení: 138

Čtěte dále

Nekuřte a cvičte. Chráníte tak svůj život

Kardiovaskulární choroby mezi příčinami úmrtí celosvětově vévodí. Proto je jejich prevence naprosto zásadním úkolem celé společnosti. Svůj díl ale... celý článek

Padesátníci v ohrožení aneb Za nemocné srdce si můžeme sami

Infarkt myokardu ročně postihne asi 16 tisíc obyvatel naší země. Riziko rozvoje srdečního onemocnění vzrůstá zejména ve druhé půlce... celý článek

Správná intenzita cvičení? Sledujte rychlost svého tepu

Aby bylo cvičení skutečně prospěšné, mělo by být dostatečně intenzivní. Ovšem nadměrné přetěžování by tělu a zdraví mohlo spíše... celý článek