Zastavte opotřebovávání svého srdce! A začněte hned!

Nedostatek pohybu, nezdravý jídelníček a další zlozvyky si v průběhu let vyberou svou daň v podobě onemocnění srdce a cév. Pokud se tomu chcete vyhnout, je potřeba se o své srdce začít starat již v mládí. Přinášíme několik tipů, jak na to.

Zastavte opotřebovávání svého srdce! A začněte hned!

Ať už jste jakkoliv staří, základním kamenem v péči o srdce je zdravá strava a dostatek pohybu. Vyhýbejte se potravinám, které obsahují nasycené a transmastné kyseliny, přidané cukry a umělá sladidla. Naopak jezte více ovoce a zeleniny, ryb (ideálně dvakrát týdně), oříšků, semínek a luštěnin.

Okolo 20 let pozor na zlozvyky

  • Najděte si spolehlivého lékaře. I zdraví lidé potřebují svého praktika. Proberte s ním svůj životní styl a dohodněte se na pravidelných kontrolách krevního tlaku, cholesterolu a BMI (indexu tělesné hmotnosti). Občas je také potřeba zkontrolovat hladinu cukru v krvi.
  • Pravidelně sportujte. Je pak mnohem snazší zůstat aktivní i v následujících letech.
  • Nekuřte. Pokud jste během dospívání s cigaretami již začali, je nejvyšší čas s tím přestat. Navíc se snažte vyhýbat i pasivnímu kouření. Nekuřáci vystavení tabákovému kouři mají o 30 % vyšší riziko vzniku infarktu a rakoviny plic.

Ve 30 škodí hlavně stres

Třicátníci se většinou soustředí na to, jak zvládat kariéru a rodinný život zároveň. Na péči o své zdraví jim už moc energie nezbývá. Pokud je to i Váš případ, zkuste následující:

  • Zavést zdravý životní styl pro celou rodinu. Vytvářejte a udržujte správné návyky u svých dětí a budete z toho mít užitek i Vy sami. Vyrážejte pravidelně na výlety, pěstujte společně třeba zeleninu a vařte doma zdravě.
  • Zkrotit stres. Dlouhodobé napětí zvyšuje krevní tlak a přispívá tak ke vzniku kardiovaskulárních onemocnění. Najděte si čas na odpočinek a na aktivity, které Vás baví.
  • Poznat rodinnou anamnézu. Výskyt problémů se srdcem v rodině zvyšuje riziko, že i Vás něco takového potká. Zvláště pokud jde o rodiče či sourozence. Zapátrejte tedy, jaké nemoci trápí a trápily Vaše příbuzné.

Těžká 40 na krku

V těchto a následujících letech bývá největším problémem váha. Lidé začnou často přibírat, protože se jejich metabolismus zpomaluje. Přebytečným kilům se lze bránit zdravou dietou a pravidelným pohybem. 

(mak)

Zdroj: 
www.heart.org

Hodnocení článku
Líbí se vám článek?
Počet hodnocení: 1548

Čtěte dále

Srdce můžete posílit i na sjezdovce

Ať už trávíte zimní dovolenou na zasněžených horách v zahraničí, nebo v tuzemsku, pamatujte, že ze dne stráveného na... celý článek

Máte nadváhu? Představujeme 5 aktivit, které zvládnete i vy

Chcete začít pravidelně cvičit, ovšem kvůli svému nadměrnému objemu a nestandardní vizáži se stydíte. Prostředí fitness klubů a tělocvičen... celý článek

Je pro srdce lepší běh, nebo chůze?

Chůze, nebo běh? Obojí jsou cvičení, která patří pod takzvaný kardiovaskulární trénink zaměřený na srdečně-cévní soustavu. Díky těmto aktivitám... celý článek