Zastavte opotřebovávání svého srdce! A začněte hned!

Nedostatek pohybu, nezdravý jídelníček a další zlozvyky si v průběhu let vyberou svou daň v podobě onemocnění srdce a cév. Pokud se tomu chcete vyhnout, je potřeba se o své srdce začít starat již v mládí. Přinášíme několik tipů, jak na to.

Zastavte opotřebovávání svého srdce! A začněte hned!

Ať už jste jakkoliv staří, základním kamenem v péči o srdce je zdravá strava a dostatek pohybu. Vyhýbejte se potravinám, které obsahují nasycené a transmastné kyseliny, přidané cukry a umělá sladidla. Naopak jezte více ovoce a zeleniny, ryb (ideálně dvakrát týdně), oříšků, semínek a luštěnin.

Okolo 20 let pozor na zlozvyky

  • Najděte si spolehlivého lékaře. I zdraví lidé potřebují svého praktika. Proberte s ním svůj životní styl a dohodněte se na pravidelných kontrolách krevního tlaku, cholesterolu a BMI (indexu tělesné hmotnosti). Občas je také potřeba zkontrolovat hladinu cukru v krvi.
  • Pravidelně sportujte. Je pak mnohem snazší zůstat aktivní i v následujících letech.
  • Nekuřte. Pokud jste během dospívání s cigaretami již začali, je nejvyšší čas s tím přestat. Navíc se snažte vyhýbat i pasivnímu kouření. Nekuřáci vystavení tabákovému kouři mají o 30 % vyšší riziko vzniku infarktu a rakoviny plic.

Ve 30 škodí hlavně stres

Třicátníci se většinou soustředí na to, jak zvládat kariéru a rodinný život zároveň. Na péči o své zdraví jim už moc energie nezbývá. Pokud je to i Váš případ, zkuste následující:

  • Zavést zdravý životní styl pro celou rodinu. Vytvářejte a udržujte správné návyky u svých dětí a budete z toho mít užitek i Vy sami. Vyrážejte pravidelně na výlety, pěstujte společně třeba zeleninu a vařte doma zdravě.
  • Zkrotit stres. Dlouhodobé napětí zvyšuje krevní tlak a přispívá tak ke vzniku kardiovaskulárních onemocnění. Najděte si čas na odpočinek a na aktivity, které Vás baví.
  • Poznat rodinnou anamnézu. Výskyt problémů se srdcem v rodině zvyšuje riziko, že i Vás něco takového potká. Zvláště pokud jde o rodiče či sourozence. Zapátrejte tedy, jaké nemoci trápí a trápily Vaše příbuzné.

Těžká 40 na krku

V těchto a následujících letech bývá největším problémem váha. Lidé začnou často přibírat, protože se jejich metabolismus zpomaluje. Přebytečným kilům se lze bránit zdravou dietou a pravidelným pohybem. 

(mak)

Zdroj: 
www.heart.org

Hodnocení článku
Líbí se vám článek?
Počet hodnocení: 1685

Čtěte dále

U moře nemusíte jen ležet. Půjčte si kola!

Jízda na kole může být nejen zajímavým, ale také zdravým zpestřením dovolené. Dostanete se do míst, kam byste autem... celý článek

Hrozí vám infarkt? Otestujte se!

Bojíte se mrtvice nebo závažné srdeční příhody? Na základě našeho jednoduchého testu se můžete dozvědět, jak vysoké je riziko,... celý článek

Sauna: chrání srdce a prodlužuje život

Když je venku zataženo, chladno a šedivo, už samotná představa roztopené sauny je milá. Tento finský dar světu navíc... celý článek