Osm tipů, jak přirozeně chránit srdce a cévy

Srdeční choroby jsou jednou z nejčastějších příčin úmrtí, proto by se měl každý člověk o zdraví svého srdce zajímat. Rizikových faktorů, které k těmto chorobám vedou, je mnoho. Některé z nich, jako například věk nebo genetickou zátěž, nezměníme, ale hodně jich ovlivnit můžeme. Zde je návod, jak na to.

Osm tipů, jak přirozeně chránit srdce a cévy

Hýbejte se

Z dostupných studií vyplývá, že sledování televize dvě hodiny denně zvyšuje riziko vzniku srdečních onemocnění až o 15 %. Prvním krokem ke zdraví je tedy dostatečná fyzická aktivita. Optimální je jakákoliv aerobní aktivita, která trvá alespoň 30 minut denně. Pravidelným cvičením si zlepšíte nejen srdeční kondici, ale i si snížíte krevní tlak a tělesnou hmotnost.

Zbavte se zlozvyků a relaxujte

Kouření cigaret je spojeno s řadou zdravotních komplikací, od rakoviny a mrtvice až po onemocnění srdce. I když nemáte žádné další rizikové faktory, zvyšuje kouření pravděpodobnost srdečního onemocnění dvakrát až čtyřikrát.

Riziko vzniku srdečních chorob zvyšuje také stres, který je pro srdce zátěží. Chcete-li zůstat zdraví, nezapomínejte na odpočinek. Relaxujte, meditujte nebo cvičte jógu.

Hlídejte si váhu

Hmotnostní extrémy představují pro srdce riziko. Málokdo ví, že onemocnění srdce je nejčastější příčinou úmrtí nejen u obézních pacientů, ale také u pacientů s anorexií. Vlivem nedostatečného příjmu potravy dochází k nerovnováze iontů, nízkému krevnímu tlaku a poruše srdečního rytmu. Optimální tělesná hmotnost zefektivní proudění krve v cévách a zabrání namáhání srdce.

Zdravé jídlo = zdravé srdce

Potraviny, které jíte, ovlivňují hladinu cholesterolu a tím i riziko vzniku srdečních chorob. Optimální jsou takové potraviny, které mají vysoký obsah živin a zároveň nízkou hodnotu kalorií. Nevhodné jsou zejména koláče, bonbóny, sušenky, dezerty, předem zpracované maso a hovězí maso ve velkém množství. Tuk v těchto potravinách zvyšuje hladinu „zlého“ cholesterolu, který se ukládá do aterosklerotických plátů v cévách. Zdravý jídelníček by měl být postaven na středomořské stravě s dostatkem ryb, libového masa, ovoce a zeleniny.

Vysoký krevní tlak nebolí

Nekontrolovaný vysoký krevní tlak je jedním z nejzávažnějších rizikových faktorů pro vznik srdečních onemocnění. Zvýšený tlak nebolí a nemusí se ani nijak fyzicky projevovat, proto je dobré nepodceňovat prevenci a nechat se vyšetřit lékařem. Měření krevního tlaku je rychlý a snadný test, který nebolí, a dobrou zprávou je, že vysoký krevní tlak se dá léčit.

Příliš mnoho „špatného“ cholesterolu a málo toho „hodného“ může způsobit vznik aterosklerotického plaku na stěnách cév. Časem tyto cévy tvrdnou a zužují se. Takto pozměněná céva omezí průtok krve do cílového orgánu a může vést k infarktu nebo mrtvici. Někdy se dá tento poměr upravit dietou, ale někdy je třeba vzít si na pomoc léky. Proto raději požádejte svého lékaře o krevní rozbor a nastavení léčebného plánu.

Nepodceňujte cukrovku

Dobře zaléčená cukrovka je důležitá nejen pro zdravé srdce, ale pro zdraví obecně. Mějte na paměti, že cukrovka, obezita, vysoký krevní tlak a cholesterol se navzájem ovlivňují.

Nezapomeňte, že zdraví svého srdce máte i ve svých rukou. Přiměřená fyzická aktivita pomáhá bojovat proti vzniku srdečních onemocnění a změna návyků vedoucí ke zdravému životnímu stylu má efekt srovnatelný s nejmodernějšími léky.

(dzit)

https://www.everydayhealth.com/hs/heart-disease-risk/lifestyle-changes-protect-heart/

 

Hodnocení článku
Líbí se vám článek?
Počet hodnocení: 58

Čtěte dále

Sedm tipů, jak si letos Vánoce užít v pohodě a bez stresu

Břemeno tradic a povinností, které je třeba během našich největších svátků za každou cenu dodržet, představuje pro mnohé zdroj... celý článek

Prodělali jste infarkt? Udělejte ve svém životě pár změn!

Období po prodělaném srdečním infarktu bývá v mnohém náročné. Obavy, aby se život ohrožující stav neopakoval, má většina těchto... celý článek

Srdci menopauza nesvědčí, potřebuje podpořit!

Ženy jsou až do období menopauzy před chorobami srdce a cév chráněny více než muži, a to díky účinku... celý článek